Flygbild över Svappavaara. (Gallergolvet på bilden har inget samband med texten)

I ett större reportage i tidningen Arbetaren berättar kollegor till Julia Markström om olyckan.

En av kollegorna berättar hur hen var en av dem som strax efter olyckan följde med för att spärra av olycksområdet. Polisen ville ta med gallerdurken som Julia ramlat ned igenom för undersökning och kollegan fick i uppgift att lyfta den.

”Jag tog tag på ena sidan om gallerdurken och kände att materialet var så poröst att det smulades sönder i mina händer”, säger kollegan till Arbetaren.

LÄS ÄVEN: LKAB om olyckan: ”En gallerdurk som fallerat”

När Elektrikern intervjuade Magnus Arnkvist, enhetschef för produktionsområde södra vid LKAB, i samband med olyckan, sade han att det tidigare inträffat vissa tillbud med gallerdurkar på arbetsplatsen ”men det har varit att folk snubblar på dem”.

Det är en verklighetsbeskrivning som Jonas Stålnacke, huvudskyddsombud på LKAB i Svappavaara, nyanserar.

– Det har varit att man snubblat, men även att durkarna inte har suttit fast ordentligt, så att medarbetare har trampat igenom till viss del. Men inte som det var här, här var det hemskt. Den aktuella gallerdurken var genomrostad.

Men det var något som inte syntes innan olyckan inträffade.

– Vi var där och kröp dagen efter, men man såg inte med blotta ögat hur dåligt det var. Vi fick börja knacka på grejerna för att se att det var dåligt. Det hade ätit inifrån på något sätt.

LÄS ÄVEN: Olyckan i Svappavaara: Julia blev bara 21 år

Efter olyckan i slutet av juli stängdes arbetsplatsen av i två veckor efter att företaget besiktat de gångvägar som behövdes. I september var det ett planerat underhållsstopp i en annan del av verket. Sedan dess står den delen av verket stilla. Rostangreppen var betydligt värre än man trodde.

Jonas Stålnacke berättar att det nu tas ett helhetsgrepp och genomförs grundligare besiktningar än tidigare. Med ultraljud tjockleksmäts gallerdurkar, balkar och plåtar.

– Då vet man hur mycket rosten har ätit.

Berodde olyckan på bristande underhåll?

– Det blir ju spekulationer, men om det har rostat sönder så har vi ju gjort något fel i alla fall, säger Jonas Stålnacke.