När man laddar sin elbil utsätts ofta elanläggningen och elprodukterna för hög belastning. I samband med detta kan bränder uppstå, vilket inträffat vid ett flertal tillfällen under 2018.

Brandrisken blir dessutom större när man pluggar in en timer eller en förlängningskabel i eluttaget. Då tillkommer nämligen ännu fler komponenter och övergångar där överhettning kan ske – och bränder uppstå.

Samma sak gäller om man kopplar in bilens motor- eller kupévärmare via timer eller förlängningskabel. I dessa fall är dock användningstiden ofta kortare och effekten lägre, vilket även minskar risken något.

Enbart avsedda för inomhusmiljö

Elsäkerhetsverket uppmanar nu därför elbilsägare att vara försiktiga när de laddar sina bilar – och se till att alla delar i elanläggningen är anpassade för användningsområdet.

Ett vanligt misstag är nämligen att man använder timers och andra elprodukter utomhus, trots att de enbart är avsedda för inomhusmiljö.

– Schukoladdning, alltså laddning i ett vanligt eluttag, bör bara användas som en tillfällig lösning, säger Elsäkerhetsverkets tekniske expert Mikael Carlson i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vid elbilsladdning i vanliga uttag rekommenderar vi att strömstyrkan ställs på max 8-10 Ampere och att laddningen hela tiden övervakas.

(Här kan du läsa mer om hur du laddar elbilen säkert)