• De nya Formel-e bilarna har en maxfart uppåt 300 km/h och har numera batterier som klarar hela loppet. ABB har gått in som huvudsponsor för den hetaste racingklassen för elbilar och på mässan i Frankfurt visade man en av de nya bilarna. Foto: Jan-Erik Johansson

NY TEKNIK

Bilindustrin är stark, och med sin utveckling på inte minst batteri- och laddsidan driver den tekniken framåt. Det menar ABB som gått in som huvudsponsor till internationella bilsportsförbundets mästerskap för eldrivna bilar kallat Formula E.

Racingklassen Formel-e anses vara den hetaste just nu efter Formel 1, och körs i huvudsak i storstäder. Det är stora summor i omlopp både före och efter målgång inom Formel-cirkusen och många av de stora bilmärkena satsar enorma belopp i utvecklingen av sina bilar.

Tekniken som testas fram och sedan används i Formel-E bilar blir snart morgondagens teknik i våra ”vanliga” elbilar och det är här ABB , som säger sig vara ledande inom batteri- och laddteknik, tänker sig bidra till ”Formel E:s nästa utvecklingsfas”.

LÄS ÄVEN: KNX Bridge: Nu pratar vi med huset

Bilarna är inte lika snabba som Formel 1 och sliter inte heller däck på samma sätt. I stället för att byta däck så har förarna tidigare bytt till en ny fräsch bil med nytt batteri efter halva loppet, cirka 30-40 minuter. Det har gällt att anpassa körningen så att mesta möjliga prestanda tas ur batteriet utan att det tar slut för tidigt.

Samma teknik att anpassa körning efter batteriet gäller förstås fortfarande, men till årets säsong håller dock batterierna hela loppet; De nya 54 kW batterierna som används i år ökar prestandan från 200kW till 250 kW. Omräknat är det runt 340 hästkrafter som kan ge en maxfart uppåt 300 km/h och bilarna accelererar 0-100km/h på 3 sekunder.

Ekipaget får väga max 896 kg, inklusive förare, och batteripaketet som ingår i totalvikten max 320 kg.

LÄS ÄVEN: I storstäderna sätts reglerna för turordning ur spel – helt lagligt

Tio team, 20 förare tävlar på i huvudsak stadsbanor och flera förare har ”sadlat om” till elbil, däribland svenska Felix Rosenqvist. 2017 kom han trea totalt och under 2018 har han varvat vinster med en del skadeproblem på bilen. Bland biltillverkarna som ingår märks Mercedes, Renault, BMW och Jaguar. Rosenqvist tävlar för Mahindra.

I och med ABB.s sponsoråtagande byter serien namn till ABB FIA Formula E Championship.

Jan-Erik Johansson