• Bild: Pixabay

Att bara vara en liten bricka i ett gigantiskt spel. Det är en fullt befogad känsla när företaget du arbetar på får nya ägare. Att vara med om det gång på gång gör spelet allt större, arbetaren allt mindre.

Gunnar Johansson har varit med om att få nya ägare sju gånger, Tommy Persson fem gånger. I Gunnar Johanssons fall hette ursprungsföretaget Enorsons el, i Tommy Perssons fall Eli Elmontage. Båda ingår nu i jättekoncernen Assemblin med över 5 000 medarbetare som ägs av riskkapitalbolaget Triton.

LÄS ÄVEN: ”Svårt att förklara alla namnbyten för kunderna”

Åsvor Brynnel är kommunikationschef på Assemblin, hon svarar på Elektrikerns frågor via mejl.

– Generellt vill vi poängtera, att värdet för våra anställda sitter mer i ledarskapet och kulturen än i namnet på bolaget. Varumärket Assemblin är relativt nytt och etablerades 2016. Assemblin består av ett antal installationsbolag, som numer är en del av samma koncern och har samma ägare. Vi är idag ett av Nordens ledande installations- och servicebolag med ett komplett erbjudande inom främst el, ventilation, automation, värme och sanitet. Vår styrka, och det som skiljer oss från våra konkurrenter, är att vi kombinerar den multidisciplinära koncernens styrka med det lokala företagets personliga närvaro.

Hur agerar Assemblin för att de anställda ska känna samhörighet och engagemang med företaget?

– Medarbetarengagemang och medarbetartrivsel har länge varit centrala frågor för oss, men eftersom vi är en decentraliserad organisation arbetar vi med dessa frågeställningar på olika sätt. Att vi är decentraliserade innebär att vi har både personal och kunder i fokus på lokal nivå, vilket våra medarbetare tycker är en fördel. Utöver detta vill vi lyfta fram vårt utvecklade utbildningsprogram, möjligheten för våra anställda att teckna förmånliga försäkringar och olika trivselaktiviteter. Det är också möjligt att göra karriär hos oss, och andelen internrekryteringar är hög.

LÄS ÄVEN: ”Jag har bara följt med”

Hur länge kommer företaget att heta Assemblin?

– I samband med varumärkesbytet 2016 investerade vi mycket i namnbytet. Det kostar en hel del att byta kläder, skyltar, stripa om bilar etc. Vår avsikt är att fortsätta driva verksamheten under namnet Assemblin en lång tid framöver.

Hur länge kommer Assemblin ha Triton som ägare?

– Det är en fråga för ägarna att svara på, men normalt sett brukar Triton utveckla sina innehav under flera år innan en försäljning kan bli aktuell. Det mest sannolika är att Assemblin skulle behålla sitt namn vid en eventuell försäljning.

LÄS ÄVEN: ”Det blev bättre den här gången”

Finns det någon sanning i påståendet att namnet Assemblin togs för att det började på bokstaven A? För att på så sätt få kunder att först hitta företaget vid en sökning?

– Det är inget som jag känner till. Assemblin är en kombination av ”Assembly” och ”Installation”, vilket representerar vårat kompletta installationserbjudande på ett bra sätt. Idag fungerar inte heller sökmotorerna så att man får upp företag i namnordning – det är snarare hur relevant innehållet på ett företags hemsida är som avgör hur högt upp man kommer i sökresultatet.

Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se