• Kassaföreståndare Alexander Augst framför den tavla han målade som en del i ett projekt för att skapa trivsel i de nya lokalerna på Barnhusgatan. Alla anställda målade varsin tavla som nu pryder väggarna i a-kassans lokaler. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • Biträdande kassaföreståndare Karin Holmström i sitt kontor i a-kassans lokaler på Barnhusgatan i Stockholm. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • A-kassans lokaler på Barnhusgatan i Stockholm. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • Biträdande kassaföreståndare Karin Holmström. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • – De ärenden som kommer in på morgonen är klara när vi går för dagen, säger Karin Holmström. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • A-kassans lokaler på Barnhusgatan i Stockholm. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • Tid för lågkonjunktur hos a-kassan. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • Kassaföreståndare Alexander Augst. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

  • Kassaföreståndare Alexander Augst framför den tavla han målade som en del i ett projekt för att skapa trivsel i de nya lokalerna på Barnhusgatan. Alla anställda målade varsin tavla som nu pryder väggarna i a-kassans lokaler. Foto: Chris Smedbakken, thesegrainsofsand.com

I Elektrikernas a-kassas lokaler på Barnhusgatan i Stockholm jobbar fem personer. Här berättar de om regler, rutiner och snälla medlemmar.

– Vi har väldigt snälla medlemmar. Det var något som slog mig när jag började här, säger Karin Holmström.
Vi står i Karin Holmströms kontor i Elektrikernas a-kassas lokaler på Barnhusgatan i centrala Stockholm. I lokalerna arbetar fem anställda, inklusive föreståndare Alexander Augst och biträdande kassaföreståndare Karin Holmström.

Såväl Karin Holmström som Alexander Augst har arbetat på andra a-kassor tidigare, men just Elektrikernas säger de fungerar väldigt bra. Det är en liten a-kassa, med relativt få ärenden – nu för tiden. Annat var det i finanskrisens spår 2009, när både Karin Holmström och Alexander Augst började på Elektrikernas a-kassa.

Då var betydligt fler elektriker arbetslösa än vad fallet är i dag, nu då vi befinner oss i brinnande högkonjunktur. Samtidigt var det fram till 2009 endast 2,5 tjänster på Elektrikernas a-kassa, vilket innebar att handläggningstiden kunde bli så lång som 18 veckor. Det här blev ohållbart och bemanningen utökades.

LÄS ÄVEN: Nu höjs a-kasseavgiften – efter avsiktliga förluståren

Under en tid var kassan bemannad med hela tio tjänster. Det var i samband med efterverkningarna av finanskrisen och den efterföljande eurokrisen. Men i dag har man alltså landat på fem tjänster, en bemanning som är funktionell, såväl för a-kassepersonalen som för medlemmarna.

– De ärenden som kommer in på morgonen är klara när vi går för dagen, säger Karin Holmström.

– När det är högkonjunktur för elektriker är det lågkonjunktur för a-kassan, konstaterar Alexander Augst.

Foto: Chris Smedbakken

Då Elektrikernas a-kassa har haft sådan god ekonomi de senaste åren har styrelsen varit tydliga med att det viktiga inte är att spara pengar, utan att kvaliteten för medlemmarna ska vara så hög som möjligt.

När en medlem nekas inkomstbaserad utbetalning handlar det oftast om att personen inte arbetat den tid som krävs för att uppnå medlemsvillkoret, eller att personen har ett företag, studerar eller är sjuk.

LÄS ÄVEN: Lägsta antalet arbetslösa sedan finanskrisen

– Det är inte så ovanligt nu för tiden att människor blir utförsäkrade från Försäkringskassan och i stället skickas till Arbetsförmedlingen, och så hamnar de här hos oss. Men är man för sjuk för att arbeta så är man inte berättigad till a-kassa, förklarar Alexander Augst.

A-kassan hanterar även återkrav av a-kasseersättning. Det kan handla om att någon haft en timanställning och angett fler arbetslösa timmar än vad arbetsgivarintygen visar.

– Oftast handlar det om en liten summa som ska återbetalas, säger Alexander Augst.

Men det finns de som är mer vårdslösa med sina a-kassekort. Till exempel de som varit hemma med föräldrapenning och samtidigt anmält sig som arbetslösa. Men a-kassan samkör registren mot Försäkringskassans register, så dessa felaktigheter framkommer ganska snart.

LÄS ÄVEN: Rekordlåg arbetslöshet bland inrikes födda

Som mest har ett enda återkrav handlat om flera hundra tusen kronor, men det var flera år sedan. Det senaste året stannade det totala antalet ärenden om återkrav på 64 stycken, inget polisanmäldes. Det handlade om mindre fel, främst slarvfel.

Foto: Chris Smedbakken

Karin Holmström placerar benen på pilatesbollen hon har under skrivbordet och sätter sig i skräddarställning.

– Jag har ett roligt jobb, jag får hjälpa medlemmarna och göra det så enkelt och smidigt för dem som möjligt. En del är arga, men det är en utmaning att få dem att förstå varför vi har tagit det beslut vi har tagit. Sedan så ringer någon som är snäll och tackar för att vi har hjälpt dem, och då väger det positiva över, säger hon.

Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se


Ur Elektrikernas a-kassas årsredovisning 2016

– Andel arbetslösa i december 2016: 1,2 procent

– Utbetalad arbetslöshetsersättning 2016: 41 475 374 kronor

– Antal medlemmar som fick ersättning under året: 726 stycken

– Under året fattade a-kassan beslut om återbetalningsskyldighet i 64 fall. Inget fall så allvarligt att det polisanmäldes.