SONY DSC

  • Eddie Carlén har blottlagt innanmätet och håller på att lägga sista handen vid drönaren som ska vara helt klar till våren. Den är kompatibel med två armatursystem för gatubelysning och plockar ned och byter ut en armatur på ett par minuter.  Foto: Jan-Erik Johansson

  • När drönaren är på plats lossas låssprintarna och armaturen lyfts av som en keps. Foto: Pressbild STRIHL

  • Glenn Winberg, säljare på STRIHL, menar att gatuarmaturer kommer att användas till mycket framöver.

  • SMART heter den här armaturen som jackas i stolpfästet och låses med en typ av fjädersprintar. Den är kompatibel med drönaren.

Varken ställning eller skylift – i stället en drönare som både kan montera och plocka ned stolparmaturer.

– Det pågår en ständig teknikutveckling och då är det här ett sätt att smidigt kunna ta ned och uppgradera sina armaturer. Säkert ur arbetsmiljösynpunkt också.

Det säger Glenn Winberg, säljare på svenska belysnings- och teknikföretaget Strihl som nu lanserar sitt system Lumenair för gatubelysning.

Sedan fem år säljer de Smart och Revolution, två LED-armaturer som är kompatibla med air-systemet där en drönare numer kan sköta den knepiga biten med att komma åt armaturer på hög höjd, ofta vid trafikerade vägar.

Själva armaturen klick-monteras på ett färdiginkopplat stolpfäste. De jackas i bakkant och trycks fast i en fjädrande låsning.

– Det är lite som att ta på sig en keps ungefär. Det var viktigt från början när vi utvecklade det här att det ska vara lätt att göra själva monteringen, säger Glenn Winberg.

LÄS ÄVEN: Svensk tillverkare satsar på ”gröna” armaturer

Grundtanken var nämligen att på något sätt enkelt kunna plocka ned dem för uppdatering av all den nya teknik som kommer. Det pratas mycket i branschen om vad gatubelysning och dagens utbyggda system av stolpar kan användas till:

Sändare för wifi-täckning, kommunala avgaskontrollsystem, bilräkning, kameror, ansiktsavkänning eller detektorer som larmar polis vid ljud av skottlossning är några exempel. Att effektiviteten på LED-chipen ökar varje år och snart spås ge uppåt dubbelt så många Lumen per watt är ett annat exempel som kanske är ännu närmare.

– Redan från början jobbade vi med hur vi skulle kunna hantera armaturerna, det har varit några olika idéer, men under förra året utvecklade vi drönaren, säger Eddie Carlén på Strihl som står bakom uppfinningen.

Idén lär ha kommit på en kafferast och drönaren är en DJI 600 PRO med sex propellrar som han bestyckat med en form gjuten efter armaturerna. Metallstavar styr in drönaren på rätt plats uppifrån och ett par radiostyrda armar lossar de två spärrar som låser armaturen i fästet alternativt håller fast armaturen under själva flygturen.

– Än så länge görs det manuellt, men en tanke är att den ska förbättras med automatik som gör att den hittar rätt själv. Kanske en kamera, säger Eddie Carlén.

LÄS ÄVEN: AI blir nästa steg för batterilager

En första prototyp visades på elmässan i Frankfurt och till elfack i Göteborg ska den även vara klar för försäljning. Drönaren är klar och används, men just nu pågår en del justeringar så jag får inte se den flyga, men kolla på hemsidan strihl.se.

– Det är lätt att köra den; För mig tar det sådär två minuter att plocka ned och montera en ny armatur, säger Eddie Carlén.


Fotnot: Belysningsföretaget Strihl Scandinavia AB har sitt huvudkontor i Kungsbacka och designar och säljer armaturer för både utom- och inomhusmiljö. De har även egen tillverkning av högmaster.


Jan-Erik Johansson
elektrikern@lomediehus.se