Richard Wikner

Richard Wikner beskriver sitt ombygge som världsunikt.

I ett garage i Sörberge, norr om Timrå, pågår ett helt världsunikt bygge.

– Jag är den enda i hela världen som tagit mig an något sånt här. Visst, det finns de som restaurerat krockade McLaren tidigare, men då har de använt sig utav originaldelar och återställer dem. Det har inte jag gjort. Jag har gjort om bilen som jag vill ha den, säger Richard Wikner.

Bilen i fråga är en McLaren 720S, 2018 års modell. En värstingbil som plockades ut i februari 2019 och hann köras i måttliga 249 mil innan den som körde den krockade, rejält.

– Jag hittade den i slutet av april samma år och fick hem den i september 2019, berättar Richard Wikner.

En krockskadad McLaren

Så här såg Richard Wikners McLaren ut när han köpte den.

Som bilen såg ut sommaren 2022. Men så ville han inte ha den.

Sedan dess har bygget pågått. Richard Wikner beskriver sitt arbete med bilen som att han först ”slaktar ned och plockar isär hela bilen”, för att sedan sakta, sakta bygga upp den – som han vill ha den. För han tyckte nämligen inte att bilen var särskilt snygg i original.

– Jag bygger den som jag tycker att den borde ha sett ut från början.

I Richard Wikners tappning får bilen bland annat en smalare midja.

– Och den ska vara svart, elak och jävlig. Jag jobbar hårt med att den ska se sliten ut, så det kommer att bli en del slipande.

Det här är Richard Wikner

Ålder: 53

Bor: Sörberge norr om Timrå

Familj: Fru och två barn

Arbete: elektriker på Eitech i Sundsvall

Bakgrund: Har arbetat som elektriker bland annat för Saab i Afghanistan och Kosovo. ”Då såg jag mig mycket som en McGyver som löste problem, och det tror jag fortfarande att jag är, haha.” Senare elektriker bland annat på Kempes el i Sundsvall.

Ett gediget hantverk

För att bygga upp bilen har han först omsorgsfullt funderat ut hur han vill att bilen ska se ut. Bland annat har han använt sig utav 3D-animation för att se hur alla delar ska se ut från alla håll.

För att forma delarna har han använt cellplast, därefter lera för att minimera skarvarna. Sedan har han gjutit av delarna och börjat bygga den nya formen med kolfiber.

Det går åt en hel del kolfiberrullar som han skär med rullkniv, lägger i mönster, tejpar och sedan lackar med epoxy.

Richard Wikner framför sin McLaren i verkstaden.

Det tog mig tio månader bara att få formen klar. Det tar en jävla tid. 

Rickard Wikner

Det är ett gediget hantverk – som tar tid. Han uppskattar att han lagt över 3000 timmar så här långt på den ombyggda McLaren.

Och det kommer att bli många timmar till innan den är helt klar.

– Det tog mig tio månader bara att få formen klar. Det tar en jävla tid. Likväl som folk brinner för andra saker, tränar och så, brinner jag för det här. Det är också många som lägger sig i tv-soffan och inte gör ett jäkla dugg, sån är inte jag.

Det här är bilen

  • McLaren 720S från 2018
  • 0-100 på 2,8 sek, 340 km/h
  • Motorn är placerad i bak
  • Sittbrunnen är byggd som en formel 1-bil
  • Två dörrar
  • Två säten
  • Den som vill se Richard Wikners McLaren 720S live har möjlighet senare i vår under Sundsvalls Motorshow den 13-14 maj.

En MacGyver som fixar problemen

Det är inte bara karossen han har byggt om, utan även många delar inuti bilen, som kylaren och elsystemet.

Det senare är kanske inte så konstigt, eftersom han arbetat som elektriker i nästan hela sitt liv. De senaste åren på Eitech i Sundsvall. Han kallar sig själv för ”resurs”, eller en MacGyver som fixar problem som övriga på firman kliar sig i huvudet över.

Richar Wikner
Richard Wikner kallar sig själv för en MacGuyver som fixar problemen de övriga på firman står frågande inför.

Sedan något år arbetar han 75 procent, han har en nervskada som sakta bryter ner nerverna i ryggen. 

– För tio år sedan ville de sjukpensionera mig, men jag har kunnat fortsätta jobba hela tiden, även om jag numer blir väldigt stel på eftermiddagarna. Så en 75-procentstjänst passar bra för mig. Mitt största bekymmer är att jag börjar gå så pass illa som jag gör, och jag har konstant ont.

Men jobbet är bland det viktigaste du har, skulle man bara sitta hemma skulle man nog självdö.

Richard Wikner

– Men jobbet är bland det viktigaste du har, skulle man bara sitta hemma skulle man nog självdö. Jag har det väldigt bra på mitt jobb, jag behöver aldrig åka ut på industri eller byggen, utan är resurs, en problemlösande McGyver.

Byggt fordon i hela sitt liv

Det här med motorbygge är inget nytt för Richard Wikner. Han säger att han har byggt fordon i stort sett hela sitt liv.

– Säger någon att något är trasigt, då känner jag att måste fixa det. Jag var inte gammal när jag började skruva, och sju år när jag fick min första migsvets av min far. De första motorbyggen var mopeder och gocarts.

Därefter har det bara fortsatt. Tidigare har han bland annat byggt om en Audi R8 och en Nissan 350z. Den senare säger han är ”groteskt ombyggd”, ett bygge han höll på med i många år.

McLaren i verkstaden med uppfällda dörrar.
McLaren med de ikoniska uppfällbara dörrarna.

I dag är Richard Wikner ett välkänt namn i bilkretsar. Bland annat har tidningen Bilsport gjort reportage om honom, och bloggen Motorblog of Sweden, MoS, har följt hans McLaren-bygge i närmare 30 filmer. Men det är inte bara i Sverige han är känd.

– Jag känner folk runt om i världen, det var på så sätt jag fick ett tips om att köpa just den här bilen. Jag har ju byggt bilar tidigare som människor har uppmärksammat.

– Det är faktiskt väldigt mycket folk som hör av sig, från hela världen, och vill veta hur jag gjort och hur jag tänkt.

Även McLaren har hört av sig

Även McLaren själva har hört av sig till Richard Wikner.

– Jag har haft väldigt bra kontakt med McLaren efter jag köpte den här bilen, de har hjälpt mig mycket med att få tag på vissa delar som jag behöver.

Närbild på Richard Wikner som jobbar med sin McLaren.
Richard Wikner har en vision för sin bil.

För det är inte allt som går att göra helt själv. Vissa saker i en bil som McLaren måste vara original, som lysena.

– Det handlar också om att ta tillvara expertisen som finns i ett företag som McLaren. Det är många duktiga personer inblandade i att ta fram en ny bilmodell. Men det mesta vill jag göra själv. Jag har en vision, och den vill jag uppnå.

Richards tips till den som vill bygga en egen bil

  • Du kan bygga ett amatörbyggt fordon själv i Sverige, sedan besiktar man det via SRFO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.
  • Det finns även egna byggsatser om du vill bygga ett särskilt fordon, men det är inte min grej. Jag vill skapa själv.
  • Köper du ett skadat fordon måste du se till att du kan få tag på alla delar som behövs.
  • Gör research innan. Vill man göra som jag gör, kan du såklart skapa delarna själv, men det tar tid och kostar mycket pengar.
  • Ger du dig in i ett sådant här pass dyrt bygge som jag har gjort måste du ha koll på vad du gör, och du måste göra det färdigt. Var medveten om att det kommer att ta en himla tid.
  • Lyxbilar, som Bugatti, har som ett personnummer som är unikt för just den bilen. Vilket gör att det blir svårt att köpa originaldelar till en krockad bil.