Längst ned i texten hittar du ett filmklipp från Håkan Svanströms escape room.

Hur kom det sig att tanken på Escape rooms började?

– Jag har haft firman i över 20 år, och för några år sedan började jag se att kvaliteten på praktikanter och lärlingar som vi fick från skolan sjönk dramatiskt. Det blev bara sämre och sämre.

– Då kontaktade jag Skolverket och blev inblandad i någon otroligt komplicerad historia där stat och regering skulle vara inblandad, det var som att sjunka i kvicksand. Så jag tänkte att jag måste göra något själv för att hjälpa skolorna att utbilda eleverna på ett bättre sätt.

Hur är era Escape rooms utformade?

– Jag tänkte på Fångarna på fortet, och att vi skulle kunna göra något liknande, fast med el och olika rum med felsökning, för att kunna ta sig vidare till nästa rum. Och så får skolorna komma med eleverna så de får träna felsökning, så som vi upplever det i verkligheten. Det är också ett sätt att träna vår egen personal, så det är även internutbildning.

Håkan Svanström

Håkan Svanström vill att eleverna ska förstå hur vardagen fungerar på en elfirma.

En elev tränar felsökning i ett dunkelt rum.

Eleverna gör felsökning i de olika rummen.

Tagit inspiration från verkligheten

Med hjälp av några stora företag som sponsorer byggde så Svanströms el upp de olika rummen. Man var klara att starta våren 2020. Så kom pandemin.

– Det blev tvärstopp. Men nu har det släppt och vi har hittills haft två gymnasium på plats.

Vi jobbar mycket med el och vvs i jour, och när vi är ute hittar vi många fel. Dessa fel har vi byggt in i de här fem rummen. Det är sådant som aldrig går att simulera i skolan.

Håkan Svanström

Kan du förklara hur rummen fungerar?

– Vi har tänkt utifrån vår verklighet. Vi jobbar mycket med el och vvs i jour, och när vi är ute hittar vi många fel. Dessa fel har vi byggt in i de här fem rummen. Det är sådant som aldrig går att simulera i skolan.

Kan du ge exempel?

– Vägguttag som är matat med samma fas, fast från två olika säkringar, och olika typer av jordfel. Det är otroligt vanligt att vi får åka ut på sånt.

Hur har ni tänkt kring säkerheten?

– Vi har först en genomgång. Sedan har vi byggt anläggningarna så att vi ska undvika olyckor, vi är också med hela tiden.

Mathias ”Skylten” Schyldt från Svanströms el instruerar eleverna.

Mathias ”Skylten” Schyldt från Svanströms el instruerar eleverna Casper Brag och William Gunnarsson från Peder skrivares gymnasieskola i Varberg.

Mathias ”Skylten” Schyldt från Svanströms el och två elever

Escape roomet har plats för två elever och en lärare per gång.

Ska lära sig hur vardagen fungerar

Håkan Svanström säger att han vill att eleverna ska förstå hur vardagen fungerar på en elfirma.

– Jag försöker ge en bild av helheten. På ett servicejobb så får du en arbetsorder, sen ska du ringa kunden och boka jobbet, åka dit och utföra felsökning och installation, rapportera tid och material, göra egenkontroller in i det elektroniska systemet, och sedan klicka arbetsordern färdig, så kontoret kan skicka en faktura till kunden. Även detta ingår i övningarna.

Svanströms els Escape rooms finns i Örby, Älvsjö i Stockholm. Deltagande är kostnadsfritt för årskurs tre på el- och energiprogrammen. Men max två elever och en lärare per gång.

För att se det här innehållet måste du godkänna cookies från våra tjänsteleverantörer.