Bilvägning är en verksamhet som numer bedrivs av Elektrikerförbundet på flera platser i landet.

Trafiksäkerheten för elektrikerna har de senaste åren hamnat allt högre på agendan. Bakgrunden är ett par riktigt otäcka olyckor där förbundets medlemmar skadats allvarligt när de blivit påkörda bakifrån.

Elektrikerförbundet har lyft problemet, vilket bland annat har lett till att Folksam har tagit fram nya krocktester och bilinredningsföretag byggt om sin inredning för att minska risken för att inredningen ska skada förare och passagerare vid en krock.

Filip Jamshidi

Filip Jamshidi, Midroc, ligger också under maxvärdet, men då han ibland kör sin motorcykel på släp får han en tankeställare.

Johan och Hjalmar står och pratar framför en svart skåpbil

Hjalmar Bladh, lärling på Midroc skriver in sig som ny medlem i Elektrikerförbundet.

I Kungsbacka kör bil efter bil fram till vågen. Elektrikerförbundets representanter vinkar in bilarna och sätter igång vågen.

Vikten jämförs med den vikt som Transportstyrelsen anger som maxvikt för den aktuella bilen. En liten pappersremsa med resultatet skrivs ut.

Denna dag håller sig alla vägda bilar inom den godkända marginalen, vissa med god marginal, andra betydligt snävare.

– Det här är ett bra projekt, vi träffar många som vi annars inte träffar. Vi har annars för dålig närvaro bland serviceelektriker, säger Johan Johnsson.

Calle står böjd vid Midrocs skåpbil och väger den.

Calle Ragnarsson, Midroc, väger in på 2029 kilo, vilket är god marginal till maxvikten på 2300 kilo.

Magnus och Johan installerar

VK2:s Johan Johnsson och ombudsman Magnus Kindmark installerar den inköpta bilvågen på en av parkeringsplatserna.

Fakta:

  • Transportstyrelsen har en app ”Mina fordon”, där kan du se information om ditt fordon, bland annat uppgifter om maxvikt.
  • Tänk på att lasta det tyngsta lågt och längst fram, mot förarhytten, så minskar kraften vid en eventuell krock.
  • Säkerställ att inga lösa föremål finns i lasten.

Text och foto: Anna Norling

Calle Ragnarsson i förarsätet på sin skåpbil

Calle Ragnarsson, Midroc, väger in på 2029 kilo, vilket är god marginal till maxvikten på 2300 kilo.

Tobias Tiittanen framför bakdörrarna på sin skåpbil

Tobias Tiittanen, MB-EL-Tele Data AB, visar hur han packat lastutrymmet, och får tumme upp från Elektrikerförbundets representanter.