Frågande och kritiska röster i Nyköping




– Är det bara till nackdel för oss det här nya?

En röst ur salen ställer frågan som många av de samlade medlemmarna funderar på.

LÄS ÄVEN: Tomas Jansson: "Rent penningamässigt kan de som bero nära arbetsplatsen förlora"

– Det kan vara det. Jag fattar det som att vi kommer att få åka gratis en timme, säger Roger Johansson, klubbordförande för Caverion Nyköping, och tillägger:

– Men nu får Hasse förklara det här. Så ställer vi frågor, så vi förstår.

Vi befinner oss i Caverions lokaler i Nyköping. SEF-klubben är samlad för att reda ut alla frågor om de nya resereglerna i installationsavtalet. Reglerna som började gälla 1 januari.

På plats är Elektrikerförbundets ombudsman Hasse Andersson, han har ett gäng powerpoint-bilder och sitt eget kunnande i frågan i bagaget. Det blir ett långt möte. Nästan två timmar långt.

LÄS ÄVEN: Har du rätt lön?

Hasse Andersson förklarar att grundförutsättningen ungefär är som tidigare. Det vill säga: det finns ett hemortsområde.

– Här i Nyköping har ni en riktpunkt, stora torget i Nyköping, och en radie på fyra kilometer runt torget, det utgör hemortsområdet. Arbetar man innanför hemortsområdet så är det precis som tidigare, inom det området ska man ta sig till arbetet och börja arbeta 07.00 fram till 16.00. Arbetsgivaren behöver inte betala någon reskostnadsersättning eller något annat inom det området. Arbetar man utanför det här området, då gäller reglerna för reseersättning. Inte heller det är någon skillnad mot tidigare.

– De nya är att om bostaden är lokaliserad mindre än tre kilometer från arbetsstället samtidigt som arbetsstället är utanför hemortsområdet – då är man inte berättigad till någon ersättning, det är nytt. Det byte som man gjorde var att beräkningen för restidsersättningen och resetillägget ska ske från företaget, tidigare har ersättningen beräknats från hemortsgränsen.

Hasse Andersson visar hur medlemmarna med hjälp av kollektivtrafikens reseplanerare kan beräkna restiden för restidsersättning och resetillägg.

Restiden ska beräknas från företagets adress, till arbetsplatsens adress. Kollektivtrafiksmodellen innebär en schablonersättning, en ersättning som arbetsgivaren måste betala, om inget annat avtalas.

LÄS ÄVEN: "Reglera beredskap, övetid och restid"

Den stora frågan under mötet i Nyköping handlar dock om reseövertidsersättningen. Den ersättning som en del av medlemmarna har, de som arbetar långt från företaget.

– Om du har företagets bil hemma hos dig, då ska du vara ute på din arbetsplats kl. 07.00. 30 minuter av den totala restiden till jobbet är din egen tid. För den tiden får du ingen ersättning. Detsamma gäller hemresan, förklarar Hasse Andersson.

Mikael Bönnemark, som sedan i mars förra året har sin arbetsplats på forskningsanstalten Studsvik, tre mil utanför Nyköping, konstaterar att han kommer att förlora på det nya regelverket.

– Jag pendlar en timme per dag, och kommer att förlora då dagens reseövertidsersättning är högre än de alternativ som visas här. Jag tycker att man hellre skulle behålla det gamla, det är också ett enklare system än det nya, säger han.

Även Rolf Eriksson, som sedan tre år tillbaka pendlar mellan Nyköping och arbetsplatsen på Scania i Södertälje räknar ut att han kommer att förlora på det nya systemet.

– Jag kommer att förlora massor. Om jag förstår det rätt så försvinner ju den första halvtimmen resa på morgonen, och den första halvtimmen på väg hem. Så jag förlorar en timme per dag. I dag har jag reseövertid. Så det blir en stor förlust.

LÄS ÄVEN: Elektrikerna ställer krav om tjänstebilar, pension, upphandlingar och gravidas rätt

Han säger att han skulle rösta för att behålla det gamla systemet.

– Inte bara på grund av att jag förlorar pengar på det nya, utan även för enkelheten. Nu räknar vi bara tiden det tar att åka och så får vi ersättning för det. Den som byter arbetsplats med det nya systemet måste hela tiden räkna och räkna och räkna.

Det verkar inte vara någon som hurrar av glädje här?

– Nej, men ändå blev det lite mindre deprimerat när Hasse presenterade den här reseplaneraren, men det väger ändå inte över mot plus.

Mötet rundas av. Men innan mötet kan avslutas måste medlemmarna besluta om hur de ska gå vidare.

– Vad tycker ni om det här? Ska klubben förhandla, eller ska ni leva ert eget liv och slåss för er själva? Vad gör vi?, frågar Roger Johansson.

– Det känns som att vi ska köra på det vi har nu, säger en röst.

– Det beror ju på var man är och jobbar, säger en annan.

– Det är bra om ni sätter er och räknar på vad som är bäst för er, tillägger Hasse Andersson.

LÄS ÄVEN: Installationsavtalet klart

Företaget har aviserat att de vill träffa klubben för att komma överens om de nya resereglerna. Mötet beslutar att de ska lyssna in företaget, för att sedan hålla ännu ett klubbmöte.

Klubbordförande Johansson avslutar:

– Då gör vi så, vi lyssnar in företaget, funderar lite och så kallar vi till ett till möte. Då avslutar vi, tack för i dag.

Anna Norling
anna.norling@mittmedia.se

LÄS ÄVEN: "Arbetsgivarna vill förändra arbetstiden"
2018-02-02 13:50:23