• Bilden föreställer en hamn med stora, röda kranar. Logotyperna för Hamnarbetarförbundet, LO och Transport är monterade över fotot.

    Bild: Pixabay/Hamnarbetarförbundet/Transport/LO/Montage

2018-03-21

Hamnarbetarförbundet tänker inte lösas upp och bli en del av Transport – i alla fall inte utan ömsesidig kompromiss. De står dock fast vid bildandet av en gemensam förhandlingskartell som en möjlig lösning. Detta meddelades under en pressträff på onsdagseftermiddagen.

Under onsdagen höll Hamnarbetarförbundet presskonferens för att bland annat offentliggöra sitt ställningstagande kring ”ett eventuellt framtida sammangående” med Transportarbetareförbundet.

LÄS ÄVEN: Arbetsdomstolen ger Hamnarbetarförbundet rätt mot Sveriges Hamnar

Många, däribland Transportarbetareförbundet själva, tolkade på förhand detta som att Hamnarbetarförbundet vill bli en del av Transport, eller åtminstone teckna ett hängavtal.

Så visade sig dock inte vara fallet.

Det som istället kommunicerades var tre möjliga lösningar på konflikten, som Hamnarbetarnas förbundsstyrelse enhälligt ställer sig bakom:

→ Undertecknandet av ett på riksnivå likalydande kollektivavtal med fredsplikt med arbetsgivarorganisationen;

→ Ett samarbetsavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, där förbunden förbinder sig att uppträda som en gemensam förhandlingskartell;

→ Att Hamnarbetarförbundet och Transport undertecknar en avsiktsförklaring om sammangående, och omedelbart tillsätter en arbetsgrupp för att diskutera praktiska frågeställningar.

LÄS ÄVEN: Urban Pettersson: ”De ska ge fan i konflikträtten”

– Vi har ett intresse av att lösa det här. Vi vill ha ett trepartsavtal, ett jämbördigt samarbete och en avtalskartell med Transport. Vi försöker jämka oss fram till en lösning, säger Hamnarbetarförbundets Erik Helgesson i en intervju med Ekot.

Offentliggörandet gjordes som svar på några förslag som förbundet tidigare fått av LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson och LO/TCO Rättsskydds Dan Holke – förslag som hade bitar förbundet inte vill gå med på.

LÄS ÄVEN: Allt närmre lagstiftning om inskränkning av strejkrätten

– Våra huvudsakliga invändningar är att texten ställer krav på att Hamnarbetarförbundet ska underordna sig Transport genom att teckna hängavtal, samt att Hamnarbetarförbundet ska upplösas och gå in i Transport. Det ser vi tyvärr som något vi inte kan acceptera, säger Erik Helgesson.

Hamnarbetarförbundets motförslag öppnar dock för ett sammangående med Transport, om de senare är beredda att då även kompromissa med sina stadgar, strukturer och funktionssätt.

”Svenska Hamnarbetarförbundets främsta värde som verktyg för hamnarbetarna är vår organisationsmodell, med direkt medlemsinflytande genom omröstningar, korta avstånd till samt kontinuerligt ansvarsutkrävande gentemot förtroendevalda samt starkt begränsat inslag av anställda funktionärer/ombudsmän och klart avgränsad makt för detsamma”, skriver Hamnarbetarförbundet i sitt svar.

– Ett avtalssamarbete måste bygga på två jämbördiga parter, och jämbördigt även formellt sett angående kollektivavtalen. Ett sammangående måste bygga på en kompromiss. Det kan inte gå ut på att den ena parten sväljer den andra, säger Erik Helgesson.

Chris Smedbakken
christina.smedbakken@mittmedia.se

Maila artikeln Skriv ut artikeln

Kommentarer

Mer Nyheter

Riksdagens beslut: Entreprenörsansvar blir verklighet

Om du inte får lön av ditt byggföretag kan entreprenören som anlitat er bli betalningsansvarig. Det är innebörden i en ny lag som röstats igenom i riksdagen, och som börjar gälla vid årsskiftet. Idén om ett huvudentreprenörsansvar har debatterats länge. Under tisdagen röstade riksdagen igenom det omdiskuterade lagförslaget, som kommer att sättas i bruk vid årsskiftet.

De värsta länderna att arbeta i

I två av tre länder i världen är arbetare förhindrade att organisera sig i facket. I sex av sju länder har du ingen rätt att strejka och antalet länder där arbetare fängslas, arresteras, straffas och till och med mördas för fackligt arbete, har ökat det senaste året. Algeriet, Bangladesh, Colombia, Egypten, Filippinerna, Guatemala, Kambodja, Kazakstan, Saudiarabien och Turkiet.

Caverion får tyska böter på 400 miljoner kronor

Caverion döms till en tysk konkurrensbot som kommer att bli upp till 40,8 miljoner euro, motsvarande cirka 415 miljoner kronor. Det här rapporterar Dagens industri. Tyska kartellmyndigheten Bundeskartellamt inledde en utredning av bolag inom tekniska byggtjänster år 2014. Myndigheten fann att Caverions tyska bolag deltog i kartellaktiviteter under åren 2005-2013.

KNX-Bridge: Nu pratar vi med huset

NY TEKNIK Vill du pratat med Alexa. Siri eller Hey Google? Nu finns en KNX-bridge för röststyrning som klarar alla de tre stora jättarna på området. Det är ABB-ägda Busch som är allra först ut med detta via sin Busch-Voice Control KNX. Den är kompatibel med, och certifierad för, Apple, Amazon såväl som Googles plattformar.

I storstäderna sätts reglerna för turordning ur spel – helt lagligt

Bravida har beslutat att lägga ned sitt kontor i Danderyd med 64 anställda montörer. Samtidigt ska man öppna ett nytt kontor i Sollentuna, åtta kilometer därifrån. Men företaget omplacerar inte enligt turordningsreglerna. Rent krasst har de följt lagen, men moraliskt är det helt förkastligt, det är vår uppfattning, säger Patrik Ericsson, ombudsman vid Region Mitt.

Stridsåtgärdsutredningens förslag överlämnat

Den så omdiskuterade stridsåtgärdsutredningen har överlämnat sitt betänkande till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. Ett överlämnande som hamnade i skuggan av parternas eget förslag. Det är parternas förslag till lagändringar som jag kommer gå vidare med, sade arbetsmarknadsministern i samband med överlämnandet.

21 byggarbetare omkom på VM-arenorna ”Fifa har inte tagit sitt ansvar”

När fotbolls-VM sparkades igång var facit för arbetsmiljön vid byggandet av arenorna att 21 byggnadsarbetare dött.

Riksdagens beslut: Välfärdsvinsterna ska inte begränsas

Vinsterna i välfärden kommer inte att begränsas. Det avgjordes i en riksdagsomröstning 7 juni, där allianspartierna och Sverigedemokraterna röstade ned regeringens proposition. Redan i oktober 2014 enades regeringen och Vänsterpartiet om målet att begränsa vinster i välfärden. Samarbetet ledde till framtagandet av den proposition som riksdagen tog ställning till 7 juni.

Utbildningsutskottet: Nej till högskolebehörighet på yrkesprogram

Riksdagen borde säga nej till regeringens förslag om högskolebehörighet på yrkesprogrammen. Det anser Utbildningsutskottet, som menar att förslaget kan leda till att ännu färre elever söker till yrkesprogrammen. Därmed kan det förväntas att riksdagen inte kommer att anta förslaget.

Ny teknik: Jakten på den ultimata träskruven

Essve har lagt ned fyra års forskning och tester för att skapa den ultimata träskruven. Tillsammans med 100-tals hantverkare och forskare från sex länder har Essve använt en specialdesignad mätrobot och gjort över 1,6 miljoner mätningar för att hitta rätt.

Ny teknik: Världens första e-skruvmejsel

NY TEKNIK Tyska WIHA har tagit den vanliga skruvmejseln ett steg längre i utvecklingen. speedE heter deras nya e-skruvmejsel som är tänkt att rädda både material och handleder. Tanken är god, men själv är jag lite mer old school. Det säger Mattias Bäck, elektriker på Härenstams El o VVs i Jönköping.

Alliansen vill lägga ned arbetsmiljö-myndighet

Den nyöppnade myndigheten för Arbetsmiljökunskap kan läggas ned om det blir ett regeringsskifte i höstens val. Om Alliansen kommer till makten igen lovar de en repris på 2007 års nedläggning. Det här rapporterar tidningen Arbetarskydd.

Här kan ett felaktigt bryt vara livsavgörande

I Alingsås arbetar tio elektriker från Bravida med att leda om och dra ny el i ortens lasarett. Det är inte ett helt okomplicerat arbete. Att arbeta med el på ett sjukhus skiljer sig en del från att arbeta på ett vanligt bygge. Absolut. Vi snackar ju system som är livsuppehållande, säger Jonas Cedgard, ledande montör för Bravidas elektriker på Alingsås lasarett.

Ioannis, Oliver och Jonas – tre av tusentals nya medlemmar i förbundet

Den senaste tiden har rubrikerna i tidningen främst handlat om att Elektrikerförbundet tappar medlemmar. Då är det lätt att glömma att förbundet samtidigt varje år rekryterar nära tre tusen nya medlemmar. Elektrikern följer med under en introduktionsutbildning för nya medlemmar i VK1 i Solna. Arbetslöshetsförsäkringen är precis som det låter en försäkring.

Fack och arbetsgivare överens om inskränkningar i strejkrätten

Texten uppdaterades 2018-06-05, 18.03) Det ska inte längre vara tillåtet att vidta konfliktåtgärder som inte syftar till att uppnå kollektivavtal. Så lyder en del av det gemensamma förslag som under tisdagen presenterades av facken och arbetsgivarna.