• Bild: Pixabay/Hamnarbetarförbundet/Arbetsdomstolen/Svenska Hamnar/LO/Montage

2018-02-20

Sveriges Hamnar är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om centralt kollektivavtal, fastslår Arbetsdomstolen i en dom. Samtidigt vill LO inte se konkurrerande fack med samma villkor på arbetsplatserna.

I onsdags kom domen från Arbetsdomstolen: arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar ska betala 20 000 i skadestånd till Hamnarbetarförbundet, för att ha brutit mot sin förhandlingsskyldighet enligt medbestämmandelagen, skriver SVT.

LÄS ÄVEN: Urban Pettersson: ”De ska ge fan i konflikträtten”

Det var i april förra året som Hamnarbetarförbundet inledde en mejlväxling med Sveriges Hamnar. Förbundet ville träffas och förhandla fram ett centralt kollektivavtal.

Inte förrän i mitten av juni kom dock förhandlingen till skott – först efter det att arbetsgivarorganisationen redan tecknat nytt avtal med Transportarbetareförbundet.

Arbetsdomstolen anser att det tog för lång tid, och fastslår även genom sin dom att Sveriges Hamnar faktiskt är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om centralt kollektivavtal.

Det finns dock ingen skyldighet att faktiskt komma överens om ett. Här kan du läsa hela domen.

Ställningstagandet kan ses som en signifikant händelse även för den långdragna konflikten i Göteborgs Hamn, där Hamnarbetarförbundet vill ges möjlighet att förhandla med arbetsgivaren på samma villkor som det LO-anslutna Transportarbetareförbundet.

LÄS ÄVEN: DEBATT: ”Ylva Johanssons utredning tillgodoser Svensk Näringslivs agenda”

I en intervju säger dock LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson att LO inte vill se konkurrerande fack med samma villkor på arbetsplatserna.

De vill hellre att hamnarbetarna går med i Transportarbetareförbundet, eller accepterar det avtal som redan förhandlats fram.

– Vi kommer naturligtvis inte att börja släppa in konkurrerande fack på samma arbetsplatser. Det är Transport som organiserar Sveriges Hamnar. Det har de gjort med väldigt, väldigt bra avtal i 100 år, säger han till Ekot.

Ett så kallat hängavtal intresserar dock inte Hamnarbetarförbundet. De vill istället få till ett trepartsavtal, där de blir en jämbördig part jämte Transportarbetareförbundet i förhandlingar med arbetsgivarsidan.

– En part som tecknar ett hängavtal har ingen möjlighet att påverka varken avtalets innehåll eller vardagen ute på arbetsplatserna. Vi har inget inflytande i så fall över medlemmarnas vardag. Och då blir det meningslöst att ha ett fristående förbund med en annan organisationsmodell än den som finns inom LO, säger Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson i en debattvideo.

LÄS ÄVEN: Ylva Johansson backar från sitt uttalande om strejkrätten

Till följd av hamnkonflikten har regeringen sedan tidigare tillsatt en utredning, som kan leda till inskränkningar i strejkrätten.

Som lagar och regler ser ut just nu kan Hamnarbetarförbundet välja att gå ut i strejk, då det inte finns något kollektivavtal skrivet mellan dem och arbetsgivaren och därmed ingen fredsplikt.

Det är bland annat den möjligheten som utreds.

Hamnarbetarförbundet är oroliga över en eventuell lagändring.

LÄS ÄVEN: Allt närmre lagstiftning om inskränkning av strejkrätten

– Det kommer innebära öppningar för arbetsgivarsidan, som de kanske inte omedelbart men med tiden kommer att utnyttja. Syftet är en ordning där det inte är arbetstagarna som väljer fackföreningar som sedan förhandlar med arbetsgivarsidan, utan företagen ska få välja sin fackliga motpart. Arbetstagarna blir sedan tvungna att anpassa sig till det valet. Det kan bli en farlig ordning, säger Erik Helgeson i sitt klipp.

Hamnarbetarförbundet grundades i Örnsköldsvik 1972 som en utbrytning ur LO-förbundet Transport. Enligt sina uppgifter innefattar förbundet idag 1300 yrkesaktiva hamnarbetare, som arbetar under Hamn- och stuveriavtalet.

Transport, å sin sida, har drygt 1 600 yrkesverksamma hamnarbetare bland sina medlemmar, enligt ETC.

LÄS ÄVEN: Replik till Urban Pettersson: ”Bjud in till möten om utredningen”

Enligt siffror till Dagens Nyheter dominerar Hamnarbetarförbundet i medlemsantal på det genom hamnkonflikten aktuella företaget APM Terminals. Där ska 63 procent av hamnarbetarna vara anslutna till Hamnarbetarförbundet.

Chris Smedbakken
christina.smedbakken@mittmedia.se

Maila artikeln Skriv ut artikeln

Kommentarer

Mer Nyheter

Fackligt missnöje mot förslag om ändrad strejkrätt

Sista januari går remisstiden ut för regeringens förslag om ändrad strejkrätt. Såväl fack som arbetsgivare står bakom. Men inom LO-förbunden bubblar ett missnöje, skriver Arbetet. I sista stund, när politikerna var på väg att ändra strejkrätten, enades parterna om en lösning som inte rubbar arbetsmarknadens maktbalans.

Facktoppar räds inte ny mandatperiod: ”S har inte sålt ut sin själ”

Januariavtalet har väckt facklig ilska, inte minst gällande förändrad arbetsrätt. Men fackliga representanter ser ändå positivt på den kommande mandatperioden. Saltsjöbadsavtalet kom till efter politiskt tryck, säger IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä till Arbetet. Annie Lööf var först ut.

Ett mänskligt maskineri planerat i minsta detalj

Det dunkar, slamrar och tjuter. Doften av trä och målarfärg är påtaglig i den stora lokalen i Piteå. Alla vet precis sin uppgift här. Den som är ny får lära sig exakt vilka moment den ska göra, i princip vilket steg den ska ta, säger David Lidström, kvalitetsansvarig för målning på Lindbäcks husfabrik i Piteå.

Lönegapet mellan arbetare och tjänstemän växer

Lönegapet mellan kvinnor och män krymper, och utjämningen har varit ovanligt stor de senaste åren, visar LO:s lönerapport. Men löneklyftan mellan arbetare och tjänstemän växer, skriver Arbetet. År 2000 utgjorde medellönen för kvinnor 81 procent av medellönen för män.

Byggföretagare rånad och skjuten – två anställda får fängelse

Medarbetarna tyckte att de fått för lite betalt, och anlitade därför hjälp för att råna sin chef. I förra veckan dömdes fem av de inblandade i tingsrätten, skriver Byggnadsarbetaren. De två männen tyckte inte att de fått ut rätt lön av en byggföretagare utanför Stockholm.

Stefan Löfven statsminister igen – 131 dagar efter valet

Tredje gången gillt för Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Efter två nederlag i riksdagen – nu är han vald till statsminister igen. Lång dags färd mot natt men Sverige har nu fått en statsminister igen, 131 dagar efter riksdagsvalet 2018. Detta skriver Arbetet.

Lista: Här är de mest lästa artiklarna från 2018

Otillåtet hemmafixe, asbest, lönenivåer och dödliga arbetsplatsolyckor. Det är vad några av de tio mest lästa artiklarna på Elektrikerns sajt handlat om under 2018. Har du läst dem? Här nedan hittar du listan. 1.

Skattesmäll för LO Mediehus: ”Vi kommer att överklaga”

LO Mediehus har dömts att betala miljonbelopp till Skatteverket. Domen kommer att påverka alla medlemstidningar för ideella föreningar och organisationer i landet. Vi kommer att överklaga, säger Robert Jonsson, vd för LO Mediehus. Domen i Förvaltningsrätten är resultatet av en tvist med Skatteverket.

Infranord döms efter olycka med ljusbåge

Ljusbågen orsakade den anställde brännskador i ansikte, på händer, bröst och underarmar. Nu döms Infranord att betala 150 000 kronor för arbetsmiljöbrott, skriver Sekotidningen. Det var i juni 2017 som olyckan inträffade.

”Billigt kontrakteras folk som segregeras” – och andra dikter av Mats Hammarlund

Här nedan följer en samling dikter av Mats Hammarlund. Förutom skrivandet har denne jobbat inom byggbranschen, mest som snickare och timmerman på byggen i Stockholm, men även på LO-TCO Biståndsnämnd. Dikterna är: 1. Livsviktigt 2. Byggfolk 3. Billigt kontrakteras folk som segregeras 4. Dolda risker 5. Döden passar på 6.

Kubal är räddat – sanktionerna hävs

Sanktionerna mot Kubals ryska ägare Rusal tas bort efter ett beslut i den amerikanska kongressen. På aluminiumfabriken i Sundsvall är lättnaden stor, skriver Arbetet. Sedan april i fjol har sanktionshotet legat över Kubal, som vid flera tillfällen varit nära att stängas ned. Men varje gång har man räddats av tillfälliga förlängningar.

”Bra arbetsmiljö är inte gratis”

En tudelad arbetsmarknad, arbetsmiljöslarv och resursbrist hos polisen. Arbetet frågade politiker, fack och arbetsgivare varför dödsolyckorna sker och vad som behöver göras. Nyligen lämnade sex S-ledamöter i riksdagen en motion med rubriken Omtag för nollvision om dödsolyckor på arbetsplatserna.

55 liv släcktes på jobbet 2018

Trots nollvisionen för dödsolyckor på jobbet kom 55 personer aldrig hem från sitt arbete under 2018. Det är den högsta siffran på flera år. Män i arbetaryrken. Det är de som oftast omkommer i arbetsplatsolyckor, visar Arbetets genomgång. De faller, de kläms ihjäl och de dör i trafiken.

Lista: De miste livet på jobbet 2018

55 människor miste livet på jobbet i fjol. I ett tjugotal fall pågår fortfarande förundersökning om arbetsmiljöbrott. De olyckor där åklagaren lagt ner utredningen är markerade som nedlagda. Listan är sammanställd av tidningen Arbetet.

Tjuvstartade bygge – straffas med rekordböter

Bygget började för tidigt, innan tillstånden var klara. Nu straffas Mälarenergi Elnät med en rekordstor byggsanktionsavgift, skriver VLT. Mälarenergi Elnät hade för bråttom när en ny transformatorstation skulle byggas vid Energigatan på södra Nibble. När väl bygglovet och startbesked kom hade markarbetet redan påbörjats.