• Butikssäljarna Christine Hall och Therese Grannas: ”Det händer ofta att vi helt ignoreras av manliga kunder”. Foto: Martin Lindström

2017-12-14

Varje vecka behandlas butikssäljarna Christine Hall och Therese Grannas som luft av manliga kunder bara för att de är tjejer.

– Det händer inte varje dag men ändå så ofta att det börjar bli normalt, säger Christine Hall.

Hur är det med jämställdheten på jobbet, i familjen eller i skolan? Vad är din syn på manligt och kvinnligt? Frodas fördomarna eller har man koll på dem? Ingen kan säga att man är helt fördomsfri. Så pass självkritisk bör man vara så man vet om man håller sina tillkortakommanden under bevakning eller låter de löpa fritt.

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson jobbar aktivt för jämställdhet. I dag är 65 procent av säljarna i butiken i Insjön kvinnor.

– Jag ser oss som offensiva kring jämställdhet. Vi har mångfaldsfrågan på agendan och strävar efter att uppnå mångfald i hela vår organisation. Totalt har vi en balans mellan män och kvinnor på företaget, men självklart har vi också områden där vi har utmaningar, säger Maria Thulemark på personalavdelningen på Clas Ohlson.

En utmaning i arbetet för jämställdhet, mot trakasserier och fördomar som Clas Ohlson delar med många andra detaljhandelsföretag, är när manliga kunder ser ner på kvinnliga butiksförsäljare och i vissa fall helt ignorerar den kompetens de har bara för att de är kvinnor. Långt ifrån alla män uppvisar ett sådant beteende eller en sådan osäkerhet, men likväl är detta ett återkommande tema i sammanhanget. Förutom att skapa obehag kan fördomar, förutfattade meningar och diskriminering också skapa hinder som står i vägen för ett företags lönsamhet och effektivitet.

Therese Grannas, säljare på Clas Ohlson.

För säljarna Christine Hall och Therese Grannas på Clas Ohlson i Insjön är det vissa dagar en kamp för rätten att ta plats på samma sätt som sina manliga kollegor. ”Hämta en man så jag får riktig hjälp”! Välkommen till vardagen i butiken.

Berättelserna från Christine och Therese strömmar in.

– Det är naturligtvis inte helt okomplicerat att bemöta fördomar eller nedlåtande beteenden. Att bli ratad av kunder för att men är tjej är i längden väldigt tärande. Jag kan det här jobbet lika bra som någon annan, berättar Therese Grannas.

Hon har tappat räkningen på alla gånger hon hört en manlig kund fråga efter hjälp från en manlig säljare.

Christine berättar att när hon till exempel står vid servicedisken är en vanlig första fråga från män som kommer och vill ha hjälp om det inte jobbar någon karl här.

– När jag säger att i dag är det jag som hjälper dig med reklamationen, och han ändå fortsätter låtsas som jag inte finns, blir man förstås förskräckt. Det är det värsta, att inte ens få chansen att visa att jag kan, att jag är utbildad och vill göra det bästa för kunden.

Christine berättar också om män som vägrar befatta sig med en instruktionsbok.

– När jag efter mycket övertalning till slut får visa hur verktyget fungerar och att anvisningarna står tydligt skrivet i instruktionsboken, är det inte sällan jag får kränkande kommentarer till tack.

Clas Ohlson har under lång tid jobbat med att försöka förminska stereotypa bilder av manligt och kvinnligt i sin externa kommunikation.

– I vår marknadsföring är mångfaldsperspektivet viktigt, likaså när vi demonstrerar olika produkter, säger Maria Thulemark.

När Therese fick utbildning i hur en skruvdragare fungerar fick hon också uppdraget att hålla i en demonstration i butiken. En manlig kollega, med lika mycket kunskap som Therese om skruvdragaren höll också han en demonstration om verktyget.

– Var tror du alla manliga kunder gick för att lära sig om skruvdragaren? Inte till mig i alla, berättar Therese och skakar på huvudet.

Veckan innan demonstrerade hon en golvrengörare.

– Då hade jag en stor och glad publik.

Christine Hall.

Det är inte sällan man läser i undersökningar om hur personal inom detaljhandeln inte får utbildning i hur man hanterar kunder som beter sig illa, könssegregerat eller fördomsfullt.

Christine och Therese trivs med sina jobb och med arbetskamraterna. Båda har mycket erfarenhet av sälj och butikskommunikation men efterlyser nu en tydligare strategi för när man ska gå vidare och skriva ner och anmäla kränkande händelser.

– Vi tycker det är svårt att veta när gränsen passerats. Osäkerheten bottnar förstås i att den så ofta gör det, som att det är normalt för mig som tjej att stå ut med kränkande kommentarer från män när man står på knä i butiken och plockar med varor.

Maria Thulemark förstår att företaget kan bli bättre på att uppmuntra personalen att anmäla om man upplever att man blivit kränkt.

– Vi är bra på att prata av oss i stunden men kan bli bättre på att uppmana våra säljare att skriva ner saker som händer. Sedan kan vi också bli bättre på att tillsammans hjälpas åt att definiera varje enskild händelse. Det kan mycket väl vara en kränkning, även om den som drabbats försöker skaka det av sig som att ”Äsch, det där kanske inte var så farligt”.

Innan Christine och Therese går för att möta sina kunder avslutar vi samtalet med att konstatera att jämställdhet inte bara är en värderingsfråga utan även en kunskapsfråga. Den nuvarande generationen har lika stort ansvar som nästa att erövra kunskaperna och arbeta med normer kring män och kvinnor.

Martin Lindström
martin.lindstrom@mittmedia.se

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Nyheter

”Agnes” av Dylan Färemark – Del 3

KULTUR Del 3 Dramaten Här är den tredje delen av Dylan Färemarks prisbelönta novell Agnes, som publiceras som följetong i Tidningen Elektrikern.

Efter Brexit: Robotar kan ersätta byggarbetare

Det råder brist på kvalificerad byggpersonal i Storbritannien, och Brexit befaras ställa till det ytterligare för branschen. Lösningen på problemet kan enligt de brittiska byggföretagen vara robotar, skriver NyTeknik. Just nu byggs och renoveras en mycket stor mängd brittiska fastigheter av utlandsarbetande EU-medborgare.

Göran Greider: ”Augustprisnominering som ställer till det”

KULTUR ”Det var exempelvis länge sen jag läste en så isande osentimental skildring av arbete i hemtjänsten”, skriver Göran Greider om boken Jag for ner till bror av Karin Smirnoff. För några minuter sedan läste jag ut Karin Smirnoffs debutroman Jag for ner till bror och jag går direkt till datorn för att skriva om den, ja skriva av mig.

Veidekke kan stämmas av lettisk firma efter lyxbygge på Östermalm

Arbetarna byggde lyxlägenheter på Östermalm, men lurades på lönen. Veidekke stängde av underentreprenören och krävde bättring. Nu planerar dock den lettiska firman BMGS att stämma Veidekke för uteblivna betalningar.

Ingemar E.L Göransson: ”Det är lätt att riva ner, svårare att återuppbygga”

KRÖNIKA ”Listan kan göras hur lång som helst på hur nonchalans och cynism kostar liv. Där vinstjakten och ren girighet gör att man tar genvägar och snålheten skapar onödiga risker”, skriver Ingemar E.L Göransson.

Kuststaden – ett bygge med många rubriker

Anders Degerman ligger på golvet med överkroppen inne i köksskåpet. Han kompletterar det sista i det som ska bli köket i en av de nya lägenheterna i Kuststaden i Luleå. Det går bra. Jag gillar att arbeta med händerna, säger han och reser sig upp. Just nu pågår bygget av den andra etappen av Kuststaden.

Övervakning: Här scannar chefen personalens hjärnor

Skulle du vilja ha en keps som rapporterar dina känslor till chefen? För de anställda på ett kinesiskt elektronikföretag är detta verklighet och övervakningstrenden sprider sig snabbt, skriver Svenska Dagbladet.

Tobias vågade – satsade allt på sin idé

Han är elektrikern som fick en idé, sålde allt och satsade på en helt ny produkt. Det är fruktansvärt kul att se vägen från en idé till att folk står här och tycker att det är mässans nyhet, säger Tobias Hallander, grundare av kabelskyddet Emtotech, när vi ses på Elmässan i Kista. Det började med en semesterresa till Thailand.

Säkrare arbetsplatser med El-bam

I konferensrummet på Galaxen i Borlänge sitter ett tjugotal män. Längst fram står utbildningsledare Patrik Håll. Har ni en arbetsmiljöpolicy på era arbetsplatser? frågar han deltagarna. Ja, Arbetsmiljöverket var ute och gjorde kontroll hos oss och ville se vårt systematiska arbetsmiljöarbete. Så det var med kniven mot strupen, säger Stefan Hjerpe Mårtas, Mårtas El i Leksand.

De vill 3D-printa verktyg i rymden – av måndamm

Forskare och ingenjörer på Europeiska rymdorganisationen (ESA) har tagit fram en metod för att 3D-printa verktyg av måndamm, skriver NyTeknik. Du är långt ute i rymden och ingen kan höra dig skrika. Då går plötsligt din livsviktiga skruvdragare sönder. Vägen till Biltema är mycket, mycket lång.

Patriks satsning fick elever intresserade av kraftbranschen

Det råder skriande brist på personal i energibranschen. Därför beslöt ledande montör Patrik Svensson vid One Nordic att göra något åt saken. Han kontaktade elprogrammen i närheten och bjöd in till studiebesök på vattenkraftstationen. Vi fick ett mycket positivt gensvar från eleverna, berättar Patrik Svensson.

Hallå där, Michael Clysén!

INTERVJU Vi har pratat med Michael Clysén, ny regionombudsman för Region Mitt. Du var tidigare lokalombudsman i Stockholm, hur kommer det sig att du numer är regionombudsman? Jag sökte jobbet och fick det. Möjligheten erbjöds när Pontus Boström valdes till andre vice ordförande i förbundet. Jag var intresserad av tjänsten redan när Pontus sökte och fick den.

Domen: Inte okej med golvpris i upphandlingar

Ett golv för lägsta timlön får inte vara ett kriterium vid upphandling av måleritjänster. Det fastslår Högsta förvaltningsdomstolen i en dom mot allmännyttan i Norrtälje, skriver Arbetsvärlden.

Elektrikerförbundet varslar om strejk

Elektrikerförbundet varslar om strejk mot ett el- och hushållsserviceföretag i Skövde. Anledningen till strejkvarslet är att företaget inte tecknat kollektivavtal, något förbundet har försökt företaget att teckna sedan sommaren. Företaget arbetar bland annat med service av hushållsmaskiner och ventilationsanläggningar.

En alldeles ovanlig kvinna i Borås

När Madeleine Eklund beslutade sig för att berätta för sina kollegor på jobbet om det där hon velat berätta så länge valde hon att först tala med personalchefen. Det första hon säger innan vi satt oss ned är ”är du gay?” Jag svarade ”nej, men det är en annan bokstav i hbtq”. Madeleine Eklund har arbetat på Elcenter JK i Borås sedan 2015.