• Butikssäljarna Christine Hall och Therese Grannas: ”Det händer ofta att vi helt ignoreras av manliga kunder”. Foto: Martin Lindström

2017-12-14

Varje vecka behandlas butikssäljarna Christine Hall och Therese Grannas som luft av manliga kunder bara för att de är tjejer.

– Det händer inte varje dag men ändå så ofta att det börjar bli normalt, säger Christine Hall.

Hur är det med jämställdheten på jobbet, i familjen eller i skolan? Vad är din syn på manligt och kvinnligt? Frodas fördomarna eller har man koll på dem? Ingen kan säga att man är helt fördomsfri. Så pass självkritisk bör man vara så man vet om man håller sina tillkortakommanden under bevakning eller låter de löpa fritt.

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson jobbar aktivt för jämställdhet. I dag är 65 procent av säljarna i butiken i Insjön kvinnor.

– Jag ser oss som offensiva kring jämställdhet. Vi har mångfaldsfrågan på agendan och strävar efter att uppnå mångfald i hela vår organisation. Totalt har vi en balans mellan män och kvinnor på företaget, men självklart har vi också områden där vi har utmaningar, säger Maria Thulemark på personalavdelningen på Clas Ohlson.

En utmaning i arbetet för jämställdhet, mot trakasserier och fördomar som Clas Ohlson delar med många andra detaljhandelsföretag, är när manliga kunder ser ner på kvinnliga butiksförsäljare och i vissa fall helt ignorerar den kompetens de har bara för att de är kvinnor. Långt ifrån alla män uppvisar ett sådant beteende eller en sådan osäkerhet, men likväl är detta ett återkommande tema i sammanhanget. Förutom att skapa obehag kan fördomar, förutfattade meningar och diskriminering också skapa hinder som står i vägen för ett företags lönsamhet och effektivitet.

Therese Grannas, säljare på Clas Ohlson.

För säljarna Christine Hall och Therese Grannas på Clas Ohlson i Insjön är det vissa dagar en kamp för rätten att ta plats på samma sätt som sina manliga kollegor. ”Hämta en man så jag får riktig hjälp”! Välkommen till vardagen i butiken.

Berättelserna från Christine och Therese strömmar in.

– Det är naturligtvis inte helt okomplicerat att bemöta fördomar eller nedlåtande beteenden. Att bli ratad av kunder för att men är tjej är i längden väldigt tärande. Jag kan det här jobbet lika bra som någon annan, berättar Therese Grannas.

Hon har tappat räkningen på alla gånger hon hört en manlig kund fråga efter hjälp från en manlig säljare.

Christine berättar att när hon till exempel står vid servicedisken är en vanlig första fråga från män som kommer och vill ha hjälp om det inte jobbar någon karl här.

– När jag säger att i dag är det jag som hjälper dig med reklamationen, och han ändå fortsätter låtsas som jag inte finns, blir man förstås förskräckt. Det är det värsta, att inte ens få chansen att visa att jag kan, att jag är utbildad och vill göra det bästa för kunden.

Christine berättar också om män som vägrar befatta sig med en instruktionsbok.

– När jag efter mycket övertalning till slut får visa hur verktyget fungerar och att anvisningarna står tydligt skrivet i instruktionsboken, är det inte sällan jag får kränkande kommentarer till tack.

Clas Ohlson har under lång tid jobbat med att försöka förminska stereotypa bilder av manligt och kvinnligt i sin externa kommunikation.

– I vår marknadsföring är mångfaldsperspektivet viktigt, likaså när vi demonstrerar olika produkter, säger Maria Thulemark.

När Therese fick utbildning i hur en skruvdragare fungerar fick hon också uppdraget att hålla i en demonstration i butiken. En manlig kollega, med lika mycket kunskap som Therese om skruvdragaren höll också han en demonstration om verktyget.

– Var tror du alla manliga kunder gick för att lära sig om skruvdragaren? Inte till mig i alla, berättar Therese och skakar på huvudet.

Veckan innan demonstrerade hon en golvrengörare.

– Då hade jag en stor och glad publik.

Christine Hall.

Det är inte sällan man läser i undersökningar om hur personal inom detaljhandeln inte får utbildning i hur man hanterar kunder som beter sig illa, könssegregerat eller fördomsfullt.

Christine och Therese trivs med sina jobb och med arbetskamraterna. Båda har mycket erfarenhet av sälj och butikskommunikation men efterlyser nu en tydligare strategi för när man ska gå vidare och skriva ner och anmäla kränkande händelser.

– Vi tycker det är svårt att veta när gränsen passerats. Osäkerheten bottnar förstås i att den så ofta gör det, som att det är normalt för mig som tjej att stå ut med kränkande kommentarer från män när man står på knä i butiken och plockar med varor.

Maria Thulemark förstår att företaget kan bli bättre på att uppmuntra personalen att anmäla om man upplever att man blivit kränkt.

– Vi är bra på att prata av oss i stunden men kan bli bättre på att uppmana våra säljare att skriva ner saker som händer. Sedan kan vi också bli bättre på att tillsammans hjälpas åt att definiera varje enskild händelse. Det kan mycket väl vara en kränkning, även om den som drabbats försöker skaka det av sig som att ”Äsch, det där kanske inte var så farligt”.

Innan Christine och Therese går för att möta sina kunder avslutar vi samtalet med att konstatera att jämställdhet inte bara är en värderingsfråga utan även en kunskapsfråga. Den nuvarande generationen har lika stort ansvar som nästa att erövra kunskaperna och arbeta med normer kring män och kvinnor.

Martin Lindström
martin.lindstrom@mittmedia.se

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Nyheter

I kamp mot klockan under banvallen

Det är en kamp mot klockan. Exakt 22.30 på torsdagskvällen stängs tågtrafiken av. Då har arbetarna 78 timmar på sig att få klart hålet under järnvägsspåret och därefter trycka in det stora röret som ska leda Bällstaån under banvallen. 04.30 på måndag morgon ska tågen börja rulla igen. Det är knappt om tid.

Utredning tillsatt för att granska förbundets jämställdhetsarbete

Elektrikerförbundet har tillsatt en utredning för att ta reda på hur förbundets jämställdhetsarbete hittills har fungerat. Utredningen tillsattes innan metoo-kampanjen startade, men kan konstateras ligga väl i tiden.

Nya lagar och regler att ha koll på 2018

Sänkta skatter, höjda bidrag, obligatorisk förskoleklass och mobilförbud för förare. I år blir flera nya lagar och regler gällande. Här är några av dem. 1. Sänkta skatter Pensionärer med en pension på mellan 10 000 och 35 000 kronor i månaden får sin skatt sänkt med upp till 200 kronor.

Smarta kläder ska minska arbetsskador

Kan smarta arbetskläder minska arbetsrelaterade skador och få oss friskare? Ja, troligen, menar Snickers Workwear. Elektrikern har tidigare skrivit om deras smarta klädidéer (knäskyddsappen bland annat).

Micronätet i Sjöängen ger 100 000 kwh

Solpaneler, energilager, smart styrning och elbilsladdning i en och samma anläggning. I Askersund invigdes nyligen ett pilotprojekt, ett mikronät, som tros ha framtiden för sig. Det här har varit roligt att arbeta med. Det säger Richard Larsson, elektriker på MSI-El, som varit med och byggt projekt Soldrift Sjöängen.

Dålig arbetsmiljö kostar 164 miljarder kronor om året

164 miljarder kronor eller fyra procent av Sveriges bruttonationalprodukt. Det är vad dålig arbetsmiljö kostar oss årligen, skriver Arbetarskydd. Att dålig arbetsmiljö är ett stort problem kommer inte som en nyhet. Nu har vi dock för första gången även fått en prislapp på fenomenet.

Anställd fick ström i sig i köket

En elolycka inträffade under torsdagen på en restaurang i skidområdet Lindvallen i Sälen. En man född 1996 fick ström i sig när han skulle ansluta en köksmaskin till ett vägguttag. Polispatrullen som kom till platsen fick ta skoter upp till restaurangen.

Massiv strejk för 28-timmarsvecka

Högre lön och 28-timmars arbetsvecka. Nu går uppemot 700 000 tyska metallarbetare ut i strejk för bättre arbetsvillkor, skriver Arbetet. Nu har det tyska metallförbundet IG Metall gått ut i massiv strejk. Strejken började i tisdags, 8 januari, och ett av kraven är en löneökning på sex procent.

Mätaren exploderade i elektrikerns hand

Spänningsprovaren exploderade i elektrikerns händer elfacket han trodde låg på 400 volt visade sig vara på 6000 volt, skriver SVT. I mitten av december inträffade en arbetsplatsolycka på aluminiumsmältverket Kubal i Sundsvall. En elektriker med kunskap om högspänning skulle reparera ett elfel i fabrikskajens suganläggning.

Byggnads kräver sanktioner mot skadliga vibrationer

Nio av tio undersökta arbetsplatser hade brister i skyddet mot vibrationsskador. Nu Kräver fackförbundet Byggnads att sanktioner införs mot de arbetsgivare som inte följer Arbetsmiljöverkets föreskrifter om vibrationer. I samband med Arbetsmiljöveckan i oktober genomförde Byggnads drygt 1 200 extra skyddsronder på både stora och små byggföretag.

Vibrationsskador: Bilade i nio månader i sträck

Han var lärling och ny på jobbet. Då sattes han att bila oavbrutet i nio månader. I dag, 22 år senare, har Johan Lagbrant opererat en av de skadade händerna och väntar på nästa operation. Men funktionen i händerna blir ändå aldrig som innan. Det var på 1990-talet och Johan Lagbrant var nykommen lärling på en firma i Uppsala.

Vibrationsskador: Händerna somnade under bilkörning

Han vaknade på nätterna av att händerna sov. Det gjorde rejält ont. Händerna somnade även när han körde bil. Till slut gick det inte längre. Peter Hjortskog har opererat båda handlederna, men händerna domnar fortfarande av vibrationer. I dag är Peter Hjortskog ombudsman i region Väst. Men han började arbeta som elektriker i Stenungsund i slutet av 1980-talet.

Vibrationsskador allt vanligare – lita inte blint på tillverkarnas uppgifter

Vibrationsskador är vår vanligaste arbetssjukdom. Arbetsgivaren ska se till att arbetet är säkert men maskinernas angivna vibrationsvärden är inte alltid tillförlitliga. Den vanligaste arbetssjukdomen i dag är vibrationsskador. Det är skador som drabbar människor för livet. De som mår sämst kan inte använda sina händer. Dessutom har de fruktansvärt ont.

Arbetsgivarna har dålig koll på DO-regler

Svenska arbetsgivare ska enligt lag förebygga diskriminering på jobbet. 60 procent av dem vet dock inte vad reglerna innebär och bara en fjärdedel har ändrat sitt arbetssätt. Det var den 1 januari 2017 som de nya reglerna i diskrimineringslagen infördes.

En konferens för trygghet

I november samlades ett 30-tal skyddsombud från Västsverige på hotell Bohusgården i Uddevalla för konferens. Vad är det som är så svåårt? Rösten nästan spricker på det regionala skyddsombudet Daniel Lundblad där han står framme vid tavlan.