Tidningen har tidigare rapporterat om de stora bristerna i arbetsmiljön och även elsäkerheten på Mall of Scandinavia.

– Det är märkligt att man från Peab säger att man inte känt till problemen. Ägarna och Peab har varit med på de flesta möten, säger Nille Thorsell, regionalt skyddsombud för Elektrikerna.

I november 2014 tog det åtta dygn, 192 timmar, av skyddsstopp, innan Peab lyckades lösa problem med utrymningsvägarna.

I maj 2015, efter att skyddsombuden under ett år påpekat bristen på ansvarig personal, tog Peab beslut att utöka sin bemanning på arbetsmiljöområdet.

I juni 2015 tvingades skyddsombuden gå till Arbetsmiljöverket. Och först då kom besked från Peab att åtgärda problemen med stängda utrymningsvägar.

Peab hade fått veta att det var problem. Skyddsombuden hade stoppat arbetet, olika media hade publicerat bilder av stängda utrymningsvägar.

– Det fanns ingen riskanalys. Bas P gjorde inte sitt jobb. Arbetsmiljöorganisationen var undermålig. Man tog inte sitt arbete på allvar, säger Nille Thorsell.

– Ägarna och Peab har vetat om problemen. Men arbetsmiljöorganisationen var undermålig, säger det regionala skyddsombudet Nille Thorsell. Foto: Eric Salomonsson
– Ägarna och Peab har vetat om problemen. Men arbetsmiljöorganisationen var undermålig, säger det regionala skyddsombudet Nille Thorsell.

Under lång tid hjälpte de regionala skyddsombuden till på arbetsplatsen. Totalt var det ett tiotal Regionala skyddsombud inkopplade.

– Vi hjälpte till och stöttade. Det var skyddsombuden som gjorde det viktiga jobbet, säger Nille.

Vad är din reaktion på Uppdrag granskning?

– Det är klart att programmet gör nytta. Frågorna kommer upp på tapeten. Men hade Peab agerat hade det inte blivit något program, säger Nille.