• Mikael Romero är ny kommunikationschef för Elektrikerna och Målarna sen nyår.Foto: Tomas Nyberg Foto: Tomas Nyberg

Från nyåret är Mikael Romero ny kommunikationschef hos Elektrikerna och Målarna.
Man söker dessutom en ”juniorkommunikatör” som ska arbeta med kommunikationsfrågor hos de båda förbunden.

Under det senaste året har Elektrikerna arbetat med att förändra förbundets informations- och kommunikationsarbete.
För snart ett år sedan sas den tidigare kommunikationsansvarige Sven Lindberg upp från sin tjänst.

Samtidigt pågår ett arbete med att skapa en ny hemsida för förbundet. Den ingår i en förändring av alla hemsidor för 6F-förbunden. Men den nya hemsida som skulle lanseras efter sommaren finns fortfarande inte ute.

Under det senaste året har informationsfrågor skötts genom inköpta konsulttjänster. Mikael Romero som nu blir kommunikationschef har också arbetat på kvartstid för förbundet, bland annat med att utreda hur Elektrikernas kommunikation ser ut och vad som bör förändras.

LÄS ÄVEN: ”Vi har inte hängt med”

Romero har tidigare bland annat arbetat som kommunikationskonsult, han har varit pressekreterare åt Mona Sahlin, han har arbetat på LO och på andra poster i arbetarrörelsen. Han har även skrivit två böcker, en om Mona Sahlin och Tobleroneaffären och en om LO-ordföranden Karl-Petter Thorwalsson.

Vad ska du göra, Mikael Romero?
– Jag ska utveckla båda förbundets kommunikation i alla dess delar. På kort sikt avtalsrörelsen som är den kommunikativa utmaningen, med tanke på att vi är utan LO-samordning. På lång sikt handlar det om att stärka Elektrikerförbundets varumärke. Se till att Elektrikerna får en starkare plats i samhällsdebatten.

Varför Elektrikerförbundet?
– Redan under 2015 jobbade jag en del åt Elektrikerförbundet. Gemensamt tycke uppstod. Det är jag glad och tacksam för.