• Thomas Englund och kollegorna på Svanströms EL i Stockholm har skippat pappersbiten helt och hållet; All dokumentation och alla kontroller görs digitalt. – Kan absolut rekommendera detta. Jag menar, varför inte? FOTO: Jan-Erik Johansson

Inte bara tid och material; All egenkontroll, tester, mätning och dokumentation elektroniskt. Serviceinstallatören Thomas Englund nyttjar telefon och dator maximalt i jobbet.
– Vi har som standard att kunden mailar in lite bilder också. Då klarar vi oss ofta med bara ett besök.

Thomas Englund jobbar på Svanströms EL i Stockholm och sedan en tid tillbaka är läsplattan, eller paddan, och telefonen redskapen för allt pappersarbete.
– Det funkade bra innan med papper tyckte man då. Men nu inser man hur mycket mer effektivt det blir och jag slippar allt pappersjobb. På service blir det oändligt mycket papper, det blir ju många jobb på en månad, säger Thomas Englund.

Med allt pappersarbete menar han verkligen allt. Det finns sedan länge flera system för tid och materialrapportering, men på Svanströms har man också bakat ihop det med ett eget protokoll innehållande ett 15-tal punkter för kontinuitetsmätning, fasföljd, spänning, meggning, egenkontroller med mera. Allt sparas i molnet och Thomas kan göra allt färdigt för fakturering.
– Inga konstigheter, blanketten är gjord på Google drive, och jag tycker det är skönt att bli helt klar med ett jobb innan nästa. Sen tar vi överlag mycket foton också.

Fotona löser problem när frågetecken uppstår, blir ett bevis på hur man lämnat jobbet och så vill chefen ha koll på vad vi gör. Att kunden skickar foto är som regel inget problem längre.
– Ytterst sällan det tar stopp där faktiskt. De flesta har någon typ av telefon eller så till det.

– Ett typfall är en inkoppling av tvättmaskin. Det sitter en kontakt med sladdar kan ju betyda mycket. En bild på det och på centralen hjälper ju. Eller ett foto på vilken apparatserie som sitter där om vi kompletterar med uttag. Har vi rätt grejor från början räcker ett besök. Smidigt, säger Thomas Englund.
Kunden blir glad och en glad kund är som regel en god arbetsmiljö. Inte heller känns det pressande att alltid vara tokeffektiv, menar han.
– Kan absolut rekommendera detta. Jag menar, varför inte? Allt annat görs ju datavägen numer.

Jan-Erik Johansson