2013-03-27

Man lägger ner en årslön och litar helt på vad kartläsaren säger. Man är ung och vild och det är bara några få sponsorer.
Daniel Steiner har kört rally sedan han tog körkort. Insatserna är stora och allt kan vara borta om han hör fel sak från kartläsaren.Tillsammans med brodern Sebastian lägger han ner både tid och pengar på sina rallybilar.

Till vardags jobbar Daniel och Sebastian som elektriker på Prenad i Lund. Men mycket av deras fritid går åt till rallyintresset.
Men det var ännu mer fram till jag var 25 år. Då var man ung och vild och all fritid gick till rallyt, säger Daniel.
Han har slutat drömma om att bli VM-förare. Men fortfarande älskar han rallykänslan.
Det är obeskrivligt. Man hinner inte tänka. Det är instinkten som kör.
Bröderna Steiner har rallyt i blodet. Pappa Hans körde rally under 70- och 80-talet. Då var det Volvo PV som gällde. Lunds Automobilklubb är föreningen för både pappa Hans och Daniel och Sebastian. Visst var sönerna med både i verkstan och ute på rally nån gång. Men det var inget självklart att de skulle börja köra.
Farsan slutade köra 1989.
Men så kom suget för Daniel när han fått körkortet. Under några år gick alla pengarna och all tid till rallyn.
Jag var nog bäst för tio år sen. Men så kraschade jag rejält 2005 och man började fundera. Man kraschade bilar en efter en. Vann, kraschade, vann, kraschade.
I dag lever han med en nackskada från kraschen, som gör sig påmind i bland. Speciellt om han ska jobba ovanför huvudet.
Man slutar tänka när man kör. Många kör av vägen när de får ett intryck av omgivningen i stället för att lyssna på noterna, säger Daniel.
Sebastian är sex år yngre och började köra även han så småningom. I dag är han 26 och kör första året som senior.
Daniel kör en Volvo 240 i grupp H. 270 hästar som drar sju liter milen. Han har B-licens, den näst högsta.
Sebastian kör en Seat Ibiza i grupp H. Han har c-licens, och har hunnit med en rullning och två rejäla avåkningar.
Visst har de lite sponsorer. Men de mesta pengarna får de lägga ut själva. En säsong kan kosta upp till 100 000 kronor.
Du måste ju alltid ha så mycket pengar så du kan laga bilen, säger Daniel.
Det är fler på jobbet som håller på med bilsport. Chefen Andreas Nilsson är motorintresserad och sponsrar lite.
Rally är det fräckaste. Jag är inte lockade av folkrace. Alla har så fina grejer där i dag, säger Sebastian.
Rallycross för tufft och krockas för mycket för att jag skulle ge mig på det, säger Daniel.
Det blir distriktstävlingar i Skåne, Blekinge och Småland. Och så lite tävlingar i Danmark. Det brukar vara ett 100-tal startande. Fem mil specialsträckor och 15 mil transportsträckor. Bensindoften brukar ligga tät över ett rally.
Men fotbollen är värre. En allsvensk fotbollsmatch orsakar mer utsläpp än hela motorsporten, konstaterar Daniel.
Vi träffas på ett bygge i Lund. Sebastian jobbar på Prenad och de bygger just nu om ett stort kontorshus. Daniel jobbar också på Prenad, men är sjukskriven efter en skada i armen efter ett olyckligt fall före jul. Daniel och Sebastian har följts åt inte bara på rallyvägarna. De började båda jobba som elektriker på Midroc och har gått vidare till de i dag är på Prenad.
Daniel är klubbordförande i Elektrikerklubben sen två år.
Vi talar om rallyns utveckling. Från lite trimmade vardagsbilar till gigantiska kraftpaket under en kaross.
Däcken borde begränsas. Bilarna går bara fortare och fortare, säger Daniel.
Samtidigt har bilarna blivit betydligt säkrare. I dag finns hjälmar som skyddar nacken betydligt bättre än tidigare. Daniel var tidig med den nya hjälmarna, med en erfarenhet av nackskadan. Men de kostar pengar. 20 000 kronor per styck och det ska vara två i en bil.
Man balanserar hela tiden mellan fara och säkerhet. Faran måste ändå få vara kvar annars försvinner kicken, säger Daniel.
De konstaterar att rallysporten mest handlar om pengar. Att det är omöjligt att bli stor i sporten utan en rejäl ekonomisk säkerhet. Att många av de stora förarna har föräldrar med ett företag eller förmögenhet i bakgrunden.
Ingen får det att gå runt i dag. Det kunde man förr. Och då talar jag om alla förare, säger Daniel.
Dan och Sebastian gör det mesta med sina bilar själva. De har byggt en rejäl verkstad i Sandby strax utanför Lund, där bilarna står uppställda och där de har möjlighet att jobba med bilarna.

Per Eklund

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Porträtt

Tina Nordling: ”De säger att jag styrs av hjärtat”

Tina Nordling ansvarar för Elektrikerförbundets arbetsmiljö- och elsäkerhetsfrågor. Här berättar hon om skoltiden, dyslexin och fördomarna inom elbranschen. – Det finns jättemycket fördomar, mycket föreställningar om elvärlden. Även tjejerna har de föreställningarna, säger Tina och utvecklar det.

Fotografen David följde strömmen – sadlade om till elektriker

De mänskliga mötena och problemlösningen finns där fortfarande, men mycket annat är nytt. Efter närmare två decennier som fotojournalist bytte David Bergström bana och utbildade sig till elektriker för att göra skillnad. Det är ingen hemlighet att tidningsbranschen genomgår en kris som drabbar både de som skriver och de som fotograferar.

Från servitris till elektriker: ”Man måste ta chansen när den kommer”

INSÄNT Man måste passa på när chansen kommer och det känns rätt i tiden. Detta gäller även yrkeslivet. Så gjorde Juliana Amado från Luleå, när hon sa upp sig som servitris och bytte till något helt annat. – Jag tänkte att nu vill jag göra något annat. En sådan chans får man bara en gång i livet. Juliana Amado tyckte att hon var färdig med servitrisyrket.

Prästkragen valdes bort för blåstället

Magnus Åkesson stod en tid i valet att utbilda sig till präst eller fortsätta som elektriker. I dag är han facklig företrädare för elektrikerna i Blekinge, och på väg in i en utbildning till facklig ombudsman. Han ser en del likheter i prästyrket och att jobba fackligt. Magnus gick på elprogrammet i gymnasiet i Ronneby. Han blev klar 1992 mitt i en lågkonjunktur med ont om jobb.

”Det måste finnas en motpart”– Kalle, 29 år och klubbordförande

Det var ganska självklart att jag skulle bli elektriker. Pappa har jobbat som elektriker i alla år, och jag följde ofta med. Efter elprogrammet i gymnasiet har jag jobbat. Kalle Löfvenberg är 29 år och ny klubbordförande på Midroc Electro Entreprenad. Ett inte helt lätt uppdrag att sätta sig på. Efter bara några månader på jobbet.