2013-03-27

– Man lägger ner en årslön och litar helt på vad kartläsaren säger. Man är ung och vild och det är bara några få sponsorer.
Daniel Steiner har kört rally sedan han tog körkort. Insatserna är stora och allt kan vara borta om han hör fel sak från kartläsaren.Tillsammans med brodern Sebastian lägger han ner både tid och pengar på sina rallybilar.

Till vardags jobbar Daniel och Sebastian som elektriker på Prenad i Lund. Men mycket av deras fritid går åt till rallyintresset.
– Men det var ännu mer fram till jag var 25 år. Då var man ung och vild och all fritid gick till rallyt, säger Daniel.
Han har slutat drömma om att bli VM-förare. Men fortfarande älskar han rallykänslan.
– Det är obeskrivligt. Man hinner inte tänka. Det är instinkten som kör.
Bröderna Steiner har rallyt i blodet. Pappa Hans körde rally under 70- och 80-talet. Då var det Volvo PV som gällde. Lunds Automobilklubb är föreningen för både pappa Hans och Daniel och Sebastian. Visst var sönerna med både i verkstan och ute på rally nån gång. Men det var inget självklart att de skulle börja köra.
– Farsan slutade köra 1989.
Men så kom suget för Daniel när han fått körkortet. Under några år gick alla pengarna och all tid till rallyn.
– Jag var nog bäst för tio år sen. Men så kraschade jag rejält 2005 och man började fundera. Man kraschade bilar en efter en. Vann, kraschade, vann, kraschade.
I dag lever han med en nackskada från kraschen, som gör sig påmind i bland. Speciellt om han ska jobba ovanför huvudet.
– Man slutar tänka när man kör. Många kör av vägen när de får ett intryck av omgivningen i stället för att lyssna på noterna, säger Daniel.
Sebastian är sex år yngre och började köra även han så småningom. I dag är han 26 och kör första året som senior.
Daniel kör en Volvo 240 i grupp H. 270 hästar som drar sju liter milen. Han har B-licens, den näst högsta.
Sebastian kör en Seat Ibiza i grupp H. Han har c-licens, och har hunnit med en rullning och två rejäla avåkningar.
Visst har de lite sponsorer. Men de mesta pengarna får de lägga ut själva. En säsong kan kosta upp till 100 000 kronor.
– Du måste ju alltid ha så mycket pengar så du kan laga bilen, säger Daniel.
Det är fler på jobbet som håller på med bilsport. Chefen Andreas Nilsson är motorintresserad och sponsrar lite.
– Rally är det fräckaste. Jag är inte lockade av folkrace. Alla har så fina grejer där i dag, säger Sebastian.
– Rallycross för tufft och krockas för mycket för att jag skulle ge mig på det, säger Daniel.
Det blir distriktstävlingar i Skåne, Blekinge och Småland. Och så lite tävlingar i Danmark. Det brukar vara ett 100-tal startande. Fem mil specialsträckor och 15 mil transportsträckor. Bensindoften brukar ligga tät över ett rally.
– Men fotbollen är värre. En allsvensk fotbollsmatch orsakar mer utsläpp än hela motorsporten, konstaterar Daniel.
Vi träffas på ett bygge i Lund. Sebastian jobbar på Prenad och de bygger just nu om ett stort kontorshus. Daniel jobbar också på Prenad, men är sjukskriven efter en skada i armen efter ett olyckligt fall före jul. Daniel och Sebastian har följts åt inte bara på rallyvägarna. De började båda jobba som elektriker på Midroc och har gått vidare till de i dag är på Prenad.
Daniel är klubbordförande i Elektrikerklubben sen två år.
Vi talar om rallyns utveckling. Från lite trimmade vardagsbilar till gigantiska kraftpaket under en kaross.
– Däcken borde begränsas. Bilarna går bara fortare och fortare, säger Daniel.
Samtidigt har bilarna blivit betydligt säkrare. I dag finns hjälmar som skyddar nacken betydligt bättre än tidigare. Daniel var tidig med den nya hjälmarna, med en erfarenhet av nackskadan. Men de kostar pengar. 20 000 kronor per styck och det ska vara två i en bil.
– Man balanserar hela tiden mellan fara och säkerhet. Faran måste ändå få vara kvar annars försvinner kicken, säger Daniel.
De konstaterar att rallysporten mest handlar om pengar. Att det är omöjligt att bli stor i sporten utan en rejäl ekonomisk säkerhet. Att många av de stora förarna har föräldrar med ett företag eller förmögenhet i bakgrunden.
– Ingen får det att gå runt i dag. Det kunde man förr. Och då talar jag om alla förare, säger Daniel.
Dan och Sebastian gör det mesta med sina bilar själva. De har byggt en rejäl verkstad i Sandby strax utanför Lund, där bilarna står uppställda och där de har möjlighet att jobba med bilarna.

Per Eklund

Maila artikeln Skriv ut artikeln
Mer Porträtt

Tre Elektrikerförbundare vill till riksdagen

Till höstens riksdagsval kandiderar tre aktiva Elektrikerförbundare på Socialdemokraternas riksdagslista. Det är Joe Mayer, Claes Thim och Johan Lindbom.

Hallå där, Anna-Lena Lund!

Anna-Lena Lund, ny a-kasseföreståndare för Elektrikernas a-kassa. Vem är du? Jag är 48 år och har arbetat i a-kassevärlden sedan i början av 1990-talet. Vilka a-kassor har du arbetat på tidigare? Jag började som ungdomspraktikant på ST:s a-kassa 1992. Sedan arbetade jag som handläggare och gick internutbildningar.

Nu är det nedräkning för Ulf

I samband med förbundsmötet avgår Ulf Carlsson som Elektrikerförbundets andre vice ordförande. En facklig trotjänare som har sin uppfattning klar om vad som stärker en arbetstagarorganisation. Varje gång vi varslar eller är i konflikt, då blir det en uppsträckning i hela organisationen. Det blir fokus på en sak, alla vet vad som gäller, säger Ulf Carlsson.

En resa i tiden: Elektrikern 1936

Det kom ett mejl till redaktionen. I samband med en dödstädning hade ett över 80 år gammalt nummer av Elektrikern hittats. Ett nummer från juni 1936. Nu kom frågan om redaktionen var intresserad av den gamla tidningen. Det var vi såklart. Men vi ville veta mer. Vem var det som hade ägt den gamla tidningen? Vi fick veta att tidningen tillhört övermontören/verkmästare Axel Kallenberg.

Henrik fixar extrapengar vid lönerevisionerna

Region Mitt tar hjälp av förtroendevalda vid lönerevisioner på klubblösa företag. Det senaste året har Henrik Hedman, vanligtvis klubbordförande vid K4 Elektriska i Danderyd, förhandlat fram drygt 46 000 kronor utöver vad avtalet ger till medlemmar vid 36 olika företag i Stockholmsområdet.

Medlemmar i politiken: ”Det fanns något radikalare i Vänsterpartiet”

MEDLEMMAR I POLITIKEN Johan Jensen är serviceelektriker på Elektro-Emanuel i Skene, klubbordförande för SEF och samtidigt aktiv i Vänsterpartiet. När man lyssnar på vad Elektrikerförbundet säger om arbetsmarknaden, vad förbundet arbetar för att förbättra för sina medlemmar, så är det för mig det samma som de frågor vi driver i Vänsterpartiet, säger han.

Medlemmar i politiken: ”Jag skulle vilja se facket mindre politiskt”

MEDLEMMAR I POLITIKEN Daniel Åhs är klubbordförande på hissföretaget Otis i Norrköping. Efter åtta år utanför facket valde han i fjol att gå med igen och tycker att Elektrikerna förändrats till det bättre. Men en hel del av kritiken har han kvar. Efter ett år som installationselektriker engagerade sig Daniel Åhs fackligt och gick en facklig kurs.

Joe Mayer har fokus på studierna

Sedan 1 november är den före detta läraren 44-årige Joe Mayer från Linköping projektanställd som studieresurs för Elektrikernas studier. Med titeln nationell studiesamordnare ska han utbilda och peppa handledare och medlemmar i sådant som varför facket finns och behövs.

Hallå där Nille Thorsell!

Elektrikern ringer upp Nille Thorsell regionalt skyddsombud och VU-ledamot, som lämnar Elektrikerförbundet för att arbeta med arbetsmiljöfrågor på Hent Sverige AB. Vad är det du ska göra? – Jag ska arbeta med arbetsmiljöfrågor på heltid, bland annat med BasU-frågor. Vad är BasU? – Den sammankallande arbetsmiljöansvariga på varje arbetsplats.

Fyra el-grabbar på väg in i arbetslivet

Hur är det att välja ett gymnasieprogram redan i högstadiet, ett program som i praktiken blir ett yrkesval? Men det är inte alltid som gymnasievalet stämmer senare i livet. För fyra år sedan mötte vi fyra elever på Lugnetgymnasiet i Falun för första gången. Att det blev Viktor, Anders André och Gustav var mest en slump.

Kultur: Elvis Presley förankrad i arbetarklass och blues

Elvis Presley var förankrad i bluesen och arbetarklassen. Han gick ur tiden för 40 år sedan. Han förblir en av rockhistoriens absolut största ikoner. DD:s kulturredaktör Ulf Lundén tecknar ett personporträtt. Elvis Aaron Presley var född 8 januari 1935 i Tupelo i Mississippi. Han dog 42 år senare, 16 augusti 1977 i Memphis i Tennessee.

Percy Kindahl: ”Bästa att jobba som hissmontör”

Det är tio år sen han gick i pension. Men han fortsätter sin aktivitet. På El-ettans årsmöte satt han sekreterare. Percy Kindahl har som så många andra ett rikt liv att berätta om. Han berättar också gärna om arbetarrörelsens historia och gärna om Söder i Stockholm. Vi följde honom en dag. .solidtango-embed#s6l9xk9489c { position:relative; padding-bottom:56.

Tina Nordling: ”De säger att jag styrs av hjärtat”

Tina Nordling ansvarar för Elektrikerförbundets arbetsmiljö- och elsäkerhetsfrågor. Här berättar hon om skoltiden, dyslexin och fördomarna inom elbranschen. – Det finns jättemycket fördomar, mycket föreställningar om elvärlden. Även tjejerna har de föreställningarna, säger Tina och utvecklar det.

Fotografen David följde strömmen – sadlade om till elektriker

De mänskliga mötena och problemlösningen finns där fortfarande, men mycket annat är nytt. Efter närmare två decennier som fotojournalist bytte David Bergström bana och utbildade sig till elektriker för att göra skillnad. Det är ingen hemlighet att tidningsbranschen genomgår en kris som drabbar både de som skriver och de som fotograferar.

Från servitris till elektriker: ”Man måste ta chansen när den kommer”

INSÄNT Man måste passa på när chansen kommer och det känns rätt i tiden. Detta gäller även yrkeslivet. Så gjorde Juliana Amado från Luleå, när hon sa upp sig som servitris och bytte till något helt annat. – Jag tänkte att nu vill jag göra något annat. En sådan chans får man bara en gång i livet. Juliana Amado tyckte att hon var färdig med servitrisyrket.